IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Авиокомпаниите увеличават поръчките на самолети заради опасения от недостиг

Airbus и Boeing привличат поръчки за милиарди долари, простиращи се отвъд 2030 г.

16:49 | 12.05.23 г.
Снимка: Bloomberg LP
Снимка: Bloomberg LP

Самолетопроизводителите не успяват да ги създадат, но авиокомпаниите не могат да спрат да ги купуват.

Въпреки че се борят с проблеми в индустрията, които не им позволяват да доставят самолети, продадени преди пандемията, Airbus и Boeing привличат нови поръчки за милиарди долари, простиращи се отвъд 2030 г., на фона на възстановяването на въздушните пътувания, пише Ройтерс.

От Air India до ирландската Ryanair и новата национална авиокомпания в Саудитска Арабия редица авиопревозвачи са направили твърди или предварителни поръчки за 700 самолета.

Изненадващото съобщение на Turkish Airlines от четвъртък, че планира да поръча 600 самолета през юни създава очаквания за четвъртата мегасделка в рамките на няколко месеца, като изпреварва рекордната поръчка от Air India на 470 пътнически самолета на Airbus и Boeing.

Турският национален шампион обяви миналия месец 10-годишен стратегически план, включващ цел за 170 млн. пътници до 2033 г. спрямо над 85 млн. през 2023 г.

„Те се стремят да създадат мегасвързваща авиокомпания от всички точки на Европа до всички точки на Азия и Африка“, казва Роб Морис, ръководител на глобалната консултантска компания Ascend by Cirium във Великобритания.

Това ще засили битката за свързване на трафика между летището в Истанбул и конкурентни центрове в Европа и Близкия изток.

Но съобщението изненада мнозина в индустрията.

Американският авиационен анализатор Ричард Абулафия изтъкна момента – дни преди изборите в Турция на 14 май, и отбеляза значението, което се придава на стратегически аерокосмически проекти, включително изтребители, щурмови хеликоптери и дронове.

„А сега и този план Турция да се превърне в авиационен център на света. Съвпадението е твърде голямо“, отбелязва Абулафия, който е управляващ директор на Aerodynamic Advisory.

Поръчка с такъв мащаб може също така да стане част от по-широки политически теми като обсъждането на възраженията на Турция за присъединяването на Швеция към НАТО, предупреждават анализатори от Jefferies.

Независимо от избрания момент обаче анализатори смятат, че съобщението на Turkish Airlines е силна заявка за намерение в момент, когато авиокомпаниите, оцелели от пандемията, се борят за пазарен дял, без да чакат световните вериги за доставка да се стабилизират.

Истанбул, където президентът Реджеп Ердоган откри ново летище за 12 млрд. долара през 2018 г., е смятан от мнозина за географски ефективна локация за конкуриране на големи хъбове като Дубай и Доха.

Президентът Ахмет Болат заяви, че Turkish Airlines ще поръча 200 самолета за полети на дълги разстояния и 400 по-малки тeснофюзелажни самолети, необходимо за захранване на такъв трафик. Флотилията на авиокомпанията е приблизително поравно разделена между Airbus и Boeing.

Неотложността на действията беше показана от Ryanair, чийто ръководител призна тази седмица, че плаща повече, отколкото преди, за да си осигури свиващи се доставки на теснофюзелажни самолети по-късно през това десетилетие.

„Авиокомпаниите се тревожат за наличностите от нови самолети в бъдеще и затова явно усещат натиск да поръчват колкото се може по-скоро“, казва Морис.

Източник от индустрията предупреждава, че има риск много авиокомпании да купуват самолети в опит да обслужват едно и също търсене на пътувания. Това може да ограничи печалбите на по-широко ниво.

Освен че беше на шесто място сред най-големите туристически дестинации преди COVID, Турция вече се конкурира с големи авиокомпании от Персийския залив като Emirates, Qatar Airways и Etihad за транзитния трафик. Riyadh Air също се включи в надпреварата за супер свързващи авиокомпании с голяма поръчка на самолети Boeing през март.

Поръчката на самолети с толкова далечна доставка включва и риск заради инфлацията, като клаузи за ескалация може да прибавят милиарди към стойността на голяма поръчка, докато настъпи моментът за доставка на самолетите в края на това десетилетие.

Само авиокомпании със строг контрол върху разходите или силна политическа подкрепа могат да си позволят такава експозиция, казват експерти.

Бумът също така се случва в момент, когато авиокомпаниите са изправени пред нарастващ натиск да намалят въглеродните емисии.

Критици твърдят, че поръчката на самолети толкова напред във времето може да отклони вниманието от ново поколение теснофюзелажни самолети, които се очаква да се появят от 2035 до 2040 г.  

Самолетопроизводителите казват, че в момента самолетите вече са значително по-чисти от тези, които са заменили, и следователно максимизират ползата от новите горива, които са смятани за най-голямата надежда на индустрията за постигане на целите за въглеродна неутралност през 2050 г.

Но някои стратези виждат усилие от бързорастящите авиокомпании да си осигурят по-бързо покупки на самолети от настоящото поколение в очакване на недостиг, който ще доведе до промяна в технологиите.

„Индустрията ще твърди, че това е част от стратегията ѝ за въглеродна неутралност, защото това са ефективни самолети. Но те все още ще бъдат в употреба през 50-те години, затова подобренията в горивата ще бъдат ограничени“, казва старши консултант в индустрията.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 16:49 | 12.05.23 г.
Най-четени новини
Още от Транспорт и инфраструктура виж още

Коментари

Финанси виж още