Ветропоказателят на настроенията в световната търговия A.P. Moller-Maersk A/S сигнализира за по-слаби от очакваното резултати за останалата част от 2023 г., след като отчете намалена повече от наполовина оперативна печалба за първото тримесечие.
Maersk, която превозва близо една пета от контейнерите в света, предупреди, че първите три месеца на 2023 г. ще бъдат най-добрите за финансовата година, стана ясно от отчета на базираната в Копенхаген компания, цитиран от Bloomberg. Тя очаква световният икономически растеж да остане „слаб“ на равнище около 2% през тази година.
Все още има много въпроси, с които трябва да се справим, предупреди главният изпълнителен директор Винсент Клерк в интервю за Bloomberg TV.
Със забавянето на бизнес активността, компаниите търсят начини за намаляване на инвентарите в складовете, а не толкова как да преместят стоки от Азия към Европа и САЩ. Това е значителен обрат спрямо 2021 г. и 2022 г., когато пик на търсенето на потребителски стоки по време на коронавирусната пандемия и проблемите с веригите на доставка ограничи наличието на кораби и доведе до рекордни печалби за индустрията на морския транспорт.
През първото тримесечие Maersk отчита 56% спад на приходите преди данъци, такси, обезценки и амортизация до 3,97 млрд. долара. За сравнение, медианната оценка в проучване сред анализатори бе за 3,55 млрд. долара. По данни на компанията превозваните обеми са намалели с 9,4% през тримесечието, докато таксите за превоз са спаднали с 37% спрямо същия период на 2022 г.
Maersk отново повтори прогнозата си, че транспортираните в света контейнерни обеми може да намалеят с до 2,5% тази година. Компанията потвърди и финансовата си прогноза за цялата година – печалба преди лихвите, данъците, обезценките и амортизацията (Ebitda) в диапазона 8-11 млрд. долара, което е приблизително една четвърт от данните за 2022 г.
Клерк предупреди, че индустрията трябва да бъде дисциплинирана по отношение на капацитетите си и може да се наложи да опразни още кораби по-късно през годината.
„Вече видяхме значителна част от капацитета да се опразва, за да се отговори на заниженото търсене“ на налични обеми за превоз, коментира той. „Има също някои странични рискове по отношение на снабдяването под формата на нови кораби, които ще влязат в експлоатация през втората половина на годината и през следващата. Това ще създаде ново предизвикателство за индустрията“, коментира той.