Близо 8000 км пътища от републиканската пътна мрежа са в аварийно или предаварийно състояние. Трябва да се продължат започнатите инфраструктурни обекти - доизграждането на АМ "Хемус", на скоростния път Ботевград - Видин, започване на нови обекти, които не търпят отлагане. Затова се надяваме да бъдем финансирани от бюджета, каза пред БНР Николай Шушков, зам.-министър на регионалното развитие и благоустройството.
И допълни, че разширяването на АМ "Тракия" от София до разклона за АМ "Марица" е наложително, но за да се стигне до финансиране, трябва да се направят предпроектни проучвания и да се завърши проектирането. Затова тази година не се очаква да започне реализирането на този проект.
"АМ "Европа" закъснява по редица причини. Ще се опитаме до края на годината да усвоим максимално средства по оперативната програма, която финансира тази магистрала. АМ "Струма" - там се надяваме скоро да започнем строителството на пътния възел при град Кресна, от южна страна в посока София", каза Шушков.
Той подчерта, че от декември досега с пътните фирми са разплатени над 1,3 млрд. лева.
"Това бяха стари задължения. Спорът в момента е за разплащания, които касаят основните ремонти, направени без необходимите строителни книжа, без разрешение за строеж, без съответния надзор... Нашето желание е обектите, изградени извън строителните норми, да бъдат обявени за търпими. Вече изградени пътища, ако спазим изцяло сега действащия закон, трябва да ги разрушим и отново да ги изградим. Нашето общество не може да си позволи това. Предложението се отнася само за обекти, които касаят инфраструктурно строителство", заяви Шушков.
Очакванията на зам.-министъра са отстраняването на повредата на мостово съоръжение на АМ "Тракия" да позволи движението да остане в аварийната лента и да не се налага цялостно затваряне до приключване на ремонта. Той обаче не се ангажира с краен срок за това.
По думите му към този месец са събрани 210 млн. лева от електронните винетки и от тол системата, което е близо с 34% повече от същия период на миналата година:
"За първи път от съществуването на този начин на таксуване в България тежкотоварният трафик плаща повече, отколкото винетните стикери", каза Шушков.