Неизменна част от голямото инфраструктурно строителство в България, финансирано с европейски средства, е опазването на архитектурното и културно богатство на страната. За целта при изпълнение на европейските проекти за модернизация на гаровите комплекси, и не само, играе важна роля археологията.
В рамките на проекта за реконструкция на гарите "Подуяне", "Искър", "Казичене", "Стара Загора" и "Нова Загора" са открити и запазени няколко обекта, както и капсули на времето.
Едно от нашите съкровища е софийската гара "Подуяне". Заради характерния си архитектурен облик мястото, построено през 1930 г., е популярен декор за филми и рекламни клипове. В оригиналния му вид е съхранен целият гаров комплекс.
"Голяма част от пейките са естествените, които са били и по време на пускането на гарата. Някои са нови, но в същия стил, дограмата беше подменена с идентична. Плотовете само са осъвременени и обработени. Будката за вестници също е автентичната, корнизите са запазени", обясни инж. Георги Узунов, ръководител проекти, гарови комплекси и терминали, НКЖИ.
При модернизацията на комплекса е намерена и запазена двукамерна старинна пещ, служила за отопление на помещенията и за зареждане на парните локомотиви.
"Бедата в България е, че където и да отидеш, има богати останки от миналото, красива природа и различни видове флора и фауна, които трябва да бъдат запазени", каза Агнес Монфре, началник отдел в дирекция "Регионална и селищна политика" към ЕК за България, Унгария и Словения.
Проектът за реконструкция на гаровите комплекси предвижда да се създаде благоприятна, безопасна и достъпна среда за пътните и персонала.