За Великден ще бъде пуснато движението по част от скоростния път Мездра-Ботевград в участъка между селата Новачене и Скравена. Трасето е около 7,5 километра, включвайки и обхода на Новачене. Това съобщи министърът на регионалното развитие и благоустройството арх. Иван Шишков. Днес той провери строителството на пътя Видин – Ботевград в участъка между с. Лютидол и Ботевград, съобщават от регионалното министерство.
„Напреднали сме изключително много и продължаваме да работим интензивно“, каза след инспекцията министърът и съобщи, че участъкът е с отделно разрешение за строеж и ще бъде въведен в експлоатация отделно. Той припомни, че първото разрешение за строеж е от 2016 г. за участък от един километър, а в останалата си част разрешенията за строеж са основно от края на 2020 г.
„Когато държавата е неизправна страна, не може да иска нищо от строителя, но когато държавата е изправна, може да изисква строителят да строи качествено и в срок и ние това правим“, заяви министърът. Той съобщи, че за свършената работа до момента са разплатени 75 млн. лв.
За останалата част от скоростния път между Мездра и Ботевград се правят изменения в Подробния устройствен план, за да се променят предвидените пет кръгови кръстовища, които е трябвало да бъдат на едно ниво.
„Работим, за да бъдат изградени така, че този път да бъде с истински статут на скоростен път и очаквам до около месец и половина да бъдат одобрени ПУП-овете“, обясни Шишков.
Той отбеляза, че много по-рано е трябвало да се случи проектирането и строителството на скоростния път Ботевград – Видин. В момента се работи интензивно – на места по отчуждаване, на други места по строителство, а на трети - по одобряване на Подробни устройствени планове, стана ясно още от думите на министъра.
„За завършването на целия скоростен път много трудно някой може да се ангажира със срок“, обясни министърът и добави, че при бъдещите ПУП-ове се обявява на заинтересовани страни, предвидени са макар и минимални участъци, в които следва да бъдат отчуждени терени.
„Когато една процедура не зависи от одобряващия орган изцяло, какъвто е случаят, никой не може да каже кога може да завърши строителството и всяко говорене в тази посока би изглеждало просто обещание, без да бъде покрито във времето“, обясни регионалният министър.
Трасето между Видин и Ботевград е 194 км и е разделено на няколко участъка. През 2019 г., след обявени обществени поръчки от пътната агенция, бяха сключени договори с изпълнителите на участъците от скоростния път - Видин - п.в. "Макреш", и Мездра - Ботевград, който има два подучастъка – лот 1 и лот 2. През 2020 г. бе решено участъците между п.в."Макреш" и Монтана да минат на инхаус възлагане, като за държавната "Автомагистрали" бяха предвидени над 1 млрд. лева за строителството им.
Първоначално бе предвидено строителството на скоростния път да е с еврофинансиране по първия програмен период, но след това проектът бе изместен от други приоритетни обекти - довършването на магистралите "Тракия" и "Струма", припомня БТА.
Провереният днес от министър Шишков участък "Мездра - Ботевград лот 1" – от Лютидол до Ботевград е дълъг 19,3 километра и цената за километър строителство е 9,8 млн. лева, а изпълнението на обекта е предвидено да стане за 54 месеца. Изпълнител на обекта е "Геопът лот 1" с участници "Геострой" и "Пътстрой 92", показват данни на АПИ от август 2020 г.
Днес Иван Шишков съобщи още, че също за Великден се предвижда да бъде пуснато движението и в участък от магистрала „Европа“. Това ще са между шест и седем километра от магистралата до ГКПП "Калотина". В четвъртък министърът ще направи проверка на строителството и на магистрала "Европа".
Очаква се за празниците и обходът за Бургас също да бъде завършен.
По повод евентуалното повишаване на тол таксите министър Шишков коментира, че за да имаме качествени и нови пътища, със сигурност трябва да се направи икономически механизъм, в който държавата да може да придобие ресурс, за да изгражда и да поддържа пътищата.
„Чисто икономически, при всички положения, парите ще дойдат от държавния бюджет, въпросът е на преразпределение и по какъв справедлив начин ще разпределим приходите и разходите на бюджета“, обясни министърът.
Идеята на тол системата е с приходите от нея да се влагат средства в изграждане на пътната мрежа. Анализ на Световната банка сочи, че за да бъдат подобрени всяка година поне 10 на сто от републиканската пътна мрежа, е нужен бюджет от 1,5 млрд. лв. - за рехабилитация, поддръжка и почистване през зимата.