Част от водените у нас производства за корупция сред политически фигури са под наблюдение на Европейската прокуратура, което означава злоупотреба с европейски средства. Част от констатираните по пътищата проблеми също са в тази графа, каза служебният вътрешен министър Иван Демерджиев пред БНР.
„Една част от проверките, които извършваме, ще бъдат докладвани на българската прокуратура, а друга - на европейската. Спектърът е доста широк - не говорим за политици от една политическа сила. Най-коректно е да бъдат обявени самите обвинителни актове, когато се внасят в съда. Ще има изненада при съобщаването на имената", коментира Демерджиев.
"Има разследвания за некачествено строителство на пътища и ще има, тези проверки ще продължат. ... Тестваме достатъчно големи участъци от пътищата и това, което се установява, е смущаващо. Установява се липса на достатъчно положен материал, неспазване на технологичните норми, установява се, че част от вложения материал е некачествен", заяви служебният министър на вътрешните работи.
По думите му обясненията, че дебелината на асфалтовата настилка е намаляла заради износване, са "нелепи и едва ли могат да подведат здраво мислещ човек".
"Ние не правим проучвания или проби, а правим проверки по линия на това дали е извършено престъпление и водим досъдебни производства. Съжалявам, че това някои хора ги притеснява, очевидно се поражда истерия. Проверките ще приключат и резултатите ще бъдат оповестени каквито са“, каза Демерджиев.
„Говорим за проверки и производства, които вървят по реда на НПК. Нека да се разграничават нещата. Знаем как да действаме и ще спазим закона. ... Нарушенията са много и най-различни. Нашата цел е да проверим кои от тези нарушения съставляват престъпления и там, където има такива, те да бъдат внесени в прокуратурата, за да може да бъде повдигнато обвинение и да внесем обвинителни актове в съда", допълни той.
Преди това Стефан Чайков, председател на УС на Българска браншова камара "Пътища", коментира пред БНР, че отношението към бранша не е етично.
"От Министерството на регионалното развитие и благоустройството се опитват да ни злепоставят умишлено. В момента се насажда в обществото мнението, че цялата пътна гилдия се е сдружила, за да краде от асфалта. В тази група трябва да добавим и Европейската комисия“, заяви той, без да отрича, че има недостатъци в пътното строителство.
„Пътните строители сме олицетворение на това, което представлява цялата държава. Но да се говори на ангро за целия строителен сектор е неприемливо. Най-вероятно с Камарата на строителите ще излезем с писмена позиция по този въпрос", каза Чайков.
"За да се докаже количеството и качеството на положения асфалт, на всеки 2000 квадрата от пътната настилка трябва да правите по три ядки или 30 проби на километър, за да се види колко е дебелината на асфалта. Асфалтът не е сирене, което да отрежеш точно до сантиметър. Проби не се правят по дължината на коловоза, а напречно, за да се види как се е изместил асфалтът и какво е състоянието на пътя в двете страни", обясни той и допълни, че за проверка не се приема една ядка, а има техническа спецификация, одобрена от АПИ.
Чайков изброи някои от причините пътищата в Европа, включително в съседните балкански страни, да са в пъти по-добри от нашите.
"В тези страни поддържането е на друго ниво, а ремонтите, особено на магистралите, се правят на седмата-осмата година. Най-натоварените магистрали в Германия се ремонтират на всеки шест години, плюс текущото поддържане, което е на светлинни години от нашето... Секторът у нас не е дофинансиран в продължение на 15 години", заяви той.
По думите му авансовите плащания са нормална търговска практика извън България. И даде пример с обекти в САЩ, при които авансите достигат до 80%.