Съвместна проверка на МВР и МРРБ на автомагистрала „Хемус“ през месец декември е показала, че в участъка от София до Яна има вложен по-малко асфалт от необходимото и шлака в земната основа. Това съобщи министърът на регионалното развитие и благоустройството арх. Иван Шишков пред Нова телевизия.
При изискване за 28 см асфалт взетите проби са показали наличие между 18 и 21 см, а шлаката в земната основа е в голямо количество. Той изнесе данни, че в тази част на магистралата строежът е започнал през 2011 година, през 2013 година е пуснато движението, но разрешението за ползване е чак от 2016 година. „Т.е. някой е чакал във времето кога и как да бъде въведен този учатък в експлоатация“, коментира Шишков.
Той заяви, че съвместните проверки на МВР и МРРБ ще продължат, защото в голямата си част пътищата не са направени по начина, по който следва да бъдат направени спрямо проектите и предвижданията. „Не можахме да си построим магистралите, построихме по-малко от половината магистрали, а вече започваме да ремонтираме тези, които сме построили.“, констатира регионалният министър.
Очакват се резултатите от проверката на АМ „Марица“, а в предстоящата седмица ще бъде инспектирана Северната скоростна тангента. Част от проблемите на магистрала „Марица“ са заради това, че най-вероятно са спестени материали или са влагани неподходящи. Шишков коментира, че средства за ремонти на установените нередности ще се намерят, защото това засяга безопасността на придвижване.
„Отношението на държавата към строителния процес не е било това, което трябва и резултатите са налице“, каза още той. И посочи инспектирания от него само преди ден път Югово-Лъки, който е пример за строителна бутафория. Там скалната маса е иззета и така пътят има нужда от почистване на камъните. „И мога да кажа, че вместо снегопочистване, там се налага всеки ден по два пъти да има каменопочистване – това е ужасяващо. Пътят там е разширен повече от метър и скалната маса не е укрепена както трябва. Няма никакво отвордняване на пътя. Затова го нарекох и бутафория в строителството”, отбеляза регионалният министър.
Освен некачествено извършения ремонт, проблемът там е, че основен ремонт е извършван с документи за текущ и така става невъзможно някой да поеме отговороността за качеството на свършената работа. За да бъдат избегнати такива проблеми в бъдеще, в новите търгове за пътно поддържане поръчките са разделени. Едните са формулирани за текущ ремонт, като в тях се допускат елементи на основен, за да може, ако има извършени такива дейности, те да имат разрешение за строеж, както законът го изисква. Отделно ще са поръчките за основен ремонт, за които ще бъдат изготвени проекти. Разделението е направено, за да имат възможност и по-малки фирми да участват в търговете.
Процедурата ще е по напълно прозрачен начин, като така ще бъде изпълнявано и строителството, защото това е добре не само за ползвателите на пътищата, а и за строителния бранш, обеща Шишков.
Той конкретизира и сроковете за бъдещото строителство на АМ „Хемус“ . На 5-ти лот ще бъде премахнато незаконното строителство, извършено до този момент и ще бъдат одобрени проектите за 5 и 6-ти лот, за да може да започне строителството там. Одобрен е подробният устройствен план на 9-ти участък.
„4-ти лот стои в капана на незаконното строителство, тъй като има голям обхват незаконно строителство, а депутатите не пожелаха да намерят законов механизъм, в който да продължи строежа“, припомни регионалният министър. И отново заяви, че няма да бъде индексирано строителството на лотовете, за които има раздадени аванси. След като имат 35% аванс, трябва да продължат да строят. Казах на фирмите, че след като са получили 35% аванс, а в договорите им няма условия за индексиране, няма как да получат такива пари. Сега МРРБ, държавата и строителния бранш са в огромен капан и всички страдаме от този капан, посочи министърът. От всички тези създадени проблеми печелят създателите на строителната бутафория – бившите управляващи отпреди няколко години. И днес цялото общество плаща. Това обаче повече не може да продължава така",категоричен беше арх. Шишков.
Сега държавата е в ремонт, защото изградените за последните 6-7 години инфраструктурни обекти се нуждаят от основен ремонт. Той увери, че за всички от наследените проблеми се търси решение. „В момента на МРРБ прави усилие да обърне посоката на мислене, посоката на работа, на действието в този бранш, мисля, че сме на прав път и вървим в тази посока, още повече, че част от магистралите започваме малко по малко да ги финализираме“, каза още той.
И даде за пример автомагистрала „Европа“, където до 1 – 1,5 месеца може да бъде пуснато движението до границата в този участък, „който нарекох пътя на костенурката”, а до няколко месеца се очаква напредък и в частта от София до Сливница. Ако целия лот бъде завършен през 2024 година, няма да бъде загубено и европейското финансиране за обекта.
До няколко месеца ще бъдат пуснати и 7 км от скоростния път Ботевград-Мездра, което ще облекчи обхода на Новачене. Следващата седмица ще бъде издадено разрешение за укрепване на свлачището на АМ „Струма“, така че поетапно да бъде пуснато движението и в двете платна.
„Работи се във всичките тези посоки, в които година проблемите бяха забравени“, обобщи арх. Шишков.
преди 1 година И какви ще са последствията за строителите и съответно за органите и лицата, проверили и одобрили тези магистрали? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 година Ах, мили мои, партии любими, аз ще бъда с таз, която е на власт...https://***.capital.bg/politika_i_ikonomika/redakcionni_komentari/2006/04/21/258454_edin_shtrabag_ni_stiga/ отговор Сигнализирай за неуместен коментар