IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Експерт: Морските превозвачи вече имат излишен капацитет, складове стоят пълни

Инфлацията и ниските доходи вследствие на загуба на работата намалиха потреблението и отложиха плавания, коментира Борислав Арнаудов

23:40 | 30.01.23 г.

На фона на 2020 година 2022 г. беше прекрасна за морския транспорт, смята доц. д-р Борислав Арнаудов, научен секретар на Катедра "Икономика на транспорта и енергетиката" в УНСС.. В предаването „В развитие“ на Bloomberg TV Bulgaria  той каза, че над 80% от глобалната търговия се извършва с морски транспорт. През миналата година се е увеличил капацитетът на линейните компании, но от друга страна са се появили нови проблеми, обясни Арнаудов и добави, че вече има излишен капацитет и спад на навлата до предпандемичните нива.

Той каза още, че през 2020 година потребителите – на фона на ограниченията за овладяване на коронавирусната пандемия – са спестили пари, което е довело до скок в търсенето предмети и устройства. „Потреблението доведе до скок на превозите. След отварянето на икономиките и облекчаване на рестрикциите, хората спряха да потребяват толкова и се намалиха превозите“, обясни доц. Арнаудов.

По думите му в момента има стоки, но няма кой да потребява и складовете са пълни. „Ако преди имаше задръствания по пристанищата, сега е точно обратното. Потреблението се сви, инфлацията и ниските доходи вследствие на загуба на работата намалиха потреблението, сега има свободен капацитет“, посочи Борислав Арнаудов.

Според него очакванията са да намалеят крайните цени на доставките за потребителите, но смята, че може да се увеличи транзитното време, тъй като корабите чакат да се запълнят поне до около 60% от капацитета си.

„За да се намали цената, се увеличава транзитното време, поясни той и потвърди, че в момента има много отложени плавания. „Големите играчи имат над 50 плавания, отложени само за първите седмици на новата година. Тук влияние има и китайската Нова година“, коментира доц. Арнаудов.

Той смята, че тенденцията е към намаляване на дългите логистични вериги и предположи, че Китай като световната фабрика може би ще бъде изместена от играчи като Турция за Европа и Близкия изток.

Целия разговор гледайте във видео материала на Bloomberg TV Bulgaria.

Видеа с всички гости на предаването „В развитие“ гледайте тук.  

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 23:40 | 30.01.23 г.
Най-четени новини
Още от Транспорт и инфраструктура виж още

Коментари

Финанси виж още