От няколко дни насам италианските вестници отново съобщават, че германската Lufthansa е напът да придобие дял в ITA, наследник на изпадналата в несъстоятелност Alitalia. През последните няколко години тази новина се появяваше отново и отново, но досега прогнозите никога не са се сбъдвали.
Според информация от браншови източници обаче този път нещата изглеждат различно. Наскоро приет указ на новото италианско правителство посочва купувач за ITA: Lufthansa.
Декретът е приет малко преди Коледа от дясното националистическо правителство на министър-председателя Джорджа Мелони и е публикуван в Държавен вестник в началото на годината. С него правителството може официално да поиска нови оферти за държавната авиокомпания.
През есента Мелони спря последния процес на продажба, започнат при нейния предшественик Марио Драги. Той вече се беше договорил за ексклузивни преговори с финансовия инвеститор Certares Management LLC с участието на двете авиокомпании Air France-KLM и Delta Air Lines. Дългогодишният водещ консорциум между Lufthansa и швейцарската корабна компания MSC отпадна от надпреварата.
Но при Мелони картите се разбъркаха отново, пише германският Handelsblatt. И изглежда, че правителството в Рим вече предпочита Lufthansa като участник в търга. Това е добра новина за най-голямата авиокомпания в Европа. Ръководството около главния изпълнителен директор Карстен Шпор отдавна се интересува от Италия. Страната е вторият по големина европейски пазар за концерна.
Групата вече развива дейност там със своя филиал Air Dolomiti. Самата Lufthansa също извършва полети до Италия. Но разширяването на присъствието в икономически силната северна Италия е съблазнително за ръководството на Lufthansa. Особено след като главният изпълнителен директор Шпор вече гледа малко по-различно на световните пазари.
Lufthansa иска да се развива в южната част на континента
Досега фокусът беше върху северното полукълбо, заяви главният изпълнителен директор по време на вътрешнофирмено събитие малко преди Коледа. Китай, Япония и Корея доминираха в бизнеса в Азия. Междувременно обаче Lufthansa ще лети само до Банкок и Сингапур в Азия. Lufthansa едва ли има шанс да се пребори с авиокомпаниите от Персийския залив, които имат силно присъствие в Азия.
Топ мениджърът на Lufthansa също така изтъкна пред персонала, че не е ясно как ще се развие ситуацията в Китай. До началото на пандемията страната се смяташе за един от двигателите на растежа в авиацията. Народната република току-що отмени всички ограничения за пътувания. Правителството в Пекин обаче продължава да се стреми да бъде възможно най-независимо от Запада.
„През следващите 30 години ще трябва да гледаме повече към южното полукълбо", казва Шпор. Това се отнася например за Африка. „Но това е възможно само в ограничена степен от северните ни центрове. Все още се нуждаем от хъб в Юга", заяви ръководителят на германския концерн.
Затова компанията не разглежда само ITA, но и португалската TAP - продължава Шпор. Правителството на Португалия иска да приватизира TAP, която беше изцяло национализирана по време на кризата. Процесът на продажба трябва да започне тази година.
Шансовете за изграждане на такъв център на юг в лицето на Рим са големи. Това може да се види от няколко детайла на постановлението. Първо, правителството предвижда, че само компании, които вече са участвали в предишния кръг, могат да подават оферти. Това означава, че освен Lufthansa, MSC, Certares, Air France-KLM, Delta и инвеститорът в авиацията Indigo никоя друга заинтересована страна не може да подаде нова оферта.
Второ, оферентът трябва да е авиационна компания. Ако консорциум подаде оферта, поне един от партньорите трябва да е активен в индустрията и да има водеща роля. Така че, ако американският инвеститор Certares възнамерява отново да участва в търга, той се нуждае от Air France-KLM или Delta.
Ръководството на Delta обаче даде да се разбере още преди време, че не иска да поеме инициативата. От друга страна, Air France-KLM подлежи на строги условия при поглъщане, тъй като все още не е изплатила цялата държавна помощ.
Indigo беше елиминиран още в началото на последния кръг. Предстои да видим дали инвеститорът, държащ дял в унгарската Wizz Air, ще се включи отново в надпреварата. От друга страна, швейцарската корабна компания MSC обяви, че вече не се интересува от ITA. Компанията току-що стартира собствена карго авиокомпания. Това означава, че единственият инвеститор е Lufthansa.
В този контекст е интересна и друга подробност. В постановлението правителството пише, че дори в случай на миноритарно участие инвеститорът трябва да има пълно влияние или контрол върху основната дейност.
Обещанието е важно за Lufthansa в два аспекта. От една страна, това дава на ръководството доста свободно пространство да интегрира ITA в собствената си група. Опасността правителството в Рим да има силно влияние върху графика на полетите и избора на дестинации е предотвратена, поне на хартия.
Това е полезно и за ITA. Авиокомпанията търпи загуби, а Италия вече няма право да внася свежи пари. В случай на успешно навлизане на пазара Lufthansa трябва бързо да започне да извежда основната си дейност на светло. Изпълнението на губещи маршрути само защото местните политици искат това, би било контрапродуктивно.
Поетапно влизане в ITA
От друга страна, текстът на постановлението дава възможност на Lufthansa да влезе в ITA на етапи. Ръководството на Lufthansa отдавна е подчертало, че иска да извърши поглъщане в Италия само ако икономическият риск е управляем. Това е важно послание за инвеститорите на германския концерн. Някои гледат доста критично на влизане в Италия.
Италианските медии наскоро съобщиха, че Lufthansa ще придобие между 35% и 40% от ITA чрез увеличение на капитала. С течение на времето компанията може да увеличи дела си до 100%. Преди години Lufthansa постъпи по много подобен начин с придобиването на Brussels Airlines.
Има много индикации, че няма да мине много време, преди правителството в Рим и Lufthansa да подпишат първоначално писмо за намерения. В заключителните разговори вероятно ще бъде обсъден най-вече въпросът за парите. Колко ще струва навлизането на Lufthansa в Италия като първа стъпка? И може ли дружеството вече да договори какво ще трябва да плати групата за останалите акции в ITA чрез споразумение за опциите?