IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Предлага се отпадане на глобата за невалидирана карта в градския транспорт в София

Омбудсманът призова Столична община да преразгледа и решенията си за оскъпяване на част от превозните документи

16:58 | 09.01.23 г.
Снимка: Димитър Кьосемарлиев, Investor Media Group
Снимка: Димитър Кьосемарлиев, Investor Media Group

През февруари Столичният общински съвет ще гласува да отпадне глобата за невалидиран билет в градския транспорт в София. Това предложение за промени в общинската наредба ще направи председателят на СОС Георги Георгиев.

"Лично аз съм поставил задача на ръководството на Центъра за градска мобилност достатъчно рано да започне информационна кампания, за да знаят софиянци месеци по-рано какво ще се промени, как да се ползват билетите, за да се направи сметката за бюджета. Това не се случи, така че аз съм вдигнал жълт картон на ЦГМ, от които очаквам в спешен порядък да си влязат в ролята и всички дефекти, за които получаваме сигнали всеки ден, да бъдат отстранявани своевременно, при следващото оплакване дори ще наложа червен картон", заяви той, цитиран от Bulgaria ON AIR. Според Георгиев вината за решението за валидиране на превозния документ е изцяло на общинското дружество, на което СОС е принципал.

Според него въвеждането на нещо ново винаги води до неудобство, въпросът е това да не става за сметка на пътуващите. Той се надява в края на февруари решението да отпадне глобата при липса на валидация да бъде прието.

По думите му това няма да попречи на статистиката. По отношение на картата за една линия Георгиев обясни, че в СОС има 61 души, с комитети и комисии, които работят по определен въпрос.

"В ръцете си държа подписите на експерти съветници по транспортните теми от всички политически групи в СОС. Виждаме обаче, че в момента има недоволство на гражданите и вместо да бъдат улеснени, те срещат трудност в това да закупят или да бъдат стимулирани, чрез липсата на избор, да купят годишна карта. Това предстои да бъде обсъдено, начело с тези колеги, като се запознаят с твърденията на хората от ЦГМ и да се решат дали ще се променя нещо", посочи още Георгиев. Той е на мнение обаче, че системата за таксуване работи успешно и че 6 милиона пътувания са платени с дигитални билети през миналата година.

Омбудсманът Диана Ковачева също настоява Столична община да преразгледа решението си за поскъпването на градския транспорт за голяма част от жителите на София и за премахването на редица абонаментни карти.

Тя е изпратила писмо до Георги Георгиев и до кмета Йорданка Фандъкова, в което съобщава за голям брой жалби, свързани с променените условия за пътуване в градския транспорт, в сила от 1 януари.

„Основно недоволство сред хората буди отпадането на някои тарифни продукти – най-вече месечната карта за пътуване с метро, месечната карта за пътуване с една линия на надземния транспорт. Гражданите се оплакват, че пътуват до работа или до друга своя ежедневна дестинация единствено по една линия на градския транспорт или с метро и след промените са принудени да си закупят месечна карта за всички линии, което не отговаря на действителните им нужди“, пише омбудсманът.

Диана Ковачева подчертава, че и пътниците, които преди използваха талоните за 10 пътувания, също негодуват, защото пътуват инцидентно с градски транспорт и сега са принудени да си купуват превозен документ, който обаче не отговаря на транспортната им потребност и бюджета. 

Омбудсманът обръща внимание и на другия голям проблем – задължителната валидация на превозните документи, като посочва, че неспазването ѝ е обвързано с налагането на глоба, което притеснява и затруднява особено много възрастните хора.

„По повод на постъпилите в институцията сигнали намирам за нужно повторно да изразя становището си, че новата тарифна политика не бива да става чрез лишаване на пътниците от избор относно вида на превозните документи, които имат право да използват. В този смисъл смятам, че следва да се преразгледа новата тарифна политика, като се запазят превозните документи, даващи възможност за пътуване според нуждите на ползващите градски транспорт“, обобщава Ковачева.

Тя е категорична, че не е достатъчен и броят на пунктове за закупуване на превозни документи, което допълнително затруднява хората и се явява като санкция за тези, които не са успели да си купят билет по електронен път.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 16:58 | 09.01.23 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Транспорт и инфраструктура виж още

Коментари

Финанси виж още