Санкциите срещу Русия са променили много неща в професията на моряците. Това разказа капитан далечно плаване Иван Цонев, който е председател на Българската асоциация на морските капитани, в предаването „Бизнес старт” по Bloomberg TV Bulgaria.
„Големите компании спряха да наемат руски екипажи. Украинските ги наемат, но те започват да изпитват затруднения с документите, които изтичат, защото морската администрация в страната им не функционира“, обясни Цонев.
Той допълни, че към Русия кораби вече не пътуват, а товаропотокът от и за Русия вече не съществува. „Освен това в Черно море има плаващи мини, които се появяват край турския бряг“, посочи събеседникът.
Капитанът обясни, че задръстването от петролни танкери край бреговете на Турция след влизането в сила на тавана на цената на руския суров петрол ще бъде прекратено, когато корабособствениците покрият всички застрахователни рискове.
„Това е причината, поради която турските власти не позволяват на танкерите с руския петрол да преминат. Корабособствениците ще имат допълнителни разходи, а ситуацията е неприятна и за екипажите, защото там не е много удобно място да се стои и да се чака“, каза Цонев.
Що се отнася до поскъпването на морския контейнерен транспорт в последните една-две години, събеседникът посочи, че цените са започнали да се успокояват, но пандемията от Covid се е отразила тежко на корабоплавателния бизнес.
По думите на Цонев държавите по света трябва да спазват Международната конвенция за улесняване на пътуванията на моряците, да не се прилагат ограничения за извършване на смени на екипажа и да не се налага моряците да бъдат по девет месеца в открито море, което крие риск за психическото им здраве.
Вижте целия разговор във видеото на Bloomberg TV Bulgaria.