Световното корабоплаване ще загуби тяга следващата година, тъй като икономическите сътресения, конфликтът в Украйна и влиянието на пандемията отслабват перспективите пред търговията, заяви Конференцията на ООН за търговия и развитие (UNCTAD) във вторник.
Най-големите инвестиционни банки в света очакват световния икономически растеж допълнително да се забави през 2023 г. след година, разтърсена от инвазията на Русия в Украйна и ускоряващата се инфлация, съобщава Ройтерс.
Очаква се забавянето да засегне корабоплаването, което пренася над 80% от световната търговия, макар че тарифите за превоз може да останат високи.
В своя Преглед на морския транспорт за 2022 г. UNCTAD прогнозира, че ръстът на световното корабоплаване ще се забави до 1,4% тази година и ще остане на това ниво през 2023 г.
За сравнение, оценяваният ръст за 2021 г. е 3,2%, а общият обем на доставките – 11 млрд. тона, спрямо спад от 3,8% през 2020 г.
За целия период 2023-2027 г. се очаква ръстът да е средно 2,1% годишно, което е под темпа от средната стойност за последните три десетилетия от 3,3%, казват от организацията, добавяйки, че „низходящите рискове натежават сериозно на тази прогноза“.
„Възстановяването на морския транспорт и логистика в момента е в риск от войната в Украйна, продължителната хватка на пандемията, оставащите ограничения във веригата на доставки и охлаждащата се икономика и политика за нулев Covid в Китай, както и от натиска от инфлацията и кризата с разходите на живот“, пише в доклада.
Ръстът в потребителското търсене през 2021 г. тласна пазарите за контейнерни превози до рекордни нива със задръствания по пристанищата в цял свят, което отчасти се дължеше на блокадите.
Според Конференцията на ООН за търговия и развитие „задръстванията в логистиката ще се преодолеят с пребалансирането на силите на търсене и предлагане“, но добавя, че рисковете от индустриални действия в пристанищата и транспорта вътре в страните са се увеличили.
UNCTAD призовава за инвестиции в морските вериги на доставки, за да се позволи на пристанищата, корабните флоти и вътрешните сухоземни връзки да бъдат по-добре подготвени за бъдещи световни кризи, климатични промени и прехода към нисковъглеродна енергия.
“Трябва да сме по-добре подготвени, за да се справим с шоковете пред световните вериги за стойност“, каза генералният секретар на UNCTAD Ребека Грийнспан пред репортери.