Сега обаче задръстванията пред пристанищата постепенно намаляват поради намаляващото търсене на корабни превози. В сравнение с юли 2022 г., когато в лицето на 9,4 млн. стандартни контейнера имаше повече стоманени контейнери, чакащи за обработка, отколкото когато и да било в историята, ситуацията значително се е облекчила. Според Hapag-Lloyd оттогава опашката е намаляла в световен мащаб с 9,2% до 8,6 млн. TEU.
Въпреки това подобренията се различават значително в отделните региони. Докато претоварването на западното крайбрежие на САЩ е намаляло с 21% от второто до третото тримесечие, тъй като пристанища като Лос Анджелис са регистрирали 25% спад в обема на товарите, то на източното крайбрежие на САЩ то се е увеличило с цели 15% поради нарасналата търговия между Европа и Америка.
Въпреки това ситуацията в Ротердам, Антверпен и Хамбург се успокоява. Тъй като продължаващите блокади в Китай доведоха до спад на износа от Близкия изток за Европа, през третото тримесечие контейнерите в европейските пристанища бяха с десет процента по-малко.
Въпреки това все още няма признаци за безпроблемна дейност. Вярно е, че само 8% от всички контейнеровози все още чакат за освобождаване в пристанищата, докато през лятото ставаше дума за около 14%, но преди избухването на пандемията от коронавирус обаче само 3% от товарните кораби са били засегнати от такива пречки при обработката.
Страданията на корабособствениците
Така че, докато част от промишлеността и търговията се надяват на по-стабилни вериги за доставки, обратът засяга по същество корабните компании. Докато те трябва да намаляват цените си, разходите се увеличават. „Само покупката на гориво води до увеличение от 112 долара на контейнер в сравнение с предходната година", заяви преди няколко дни главният изпълнителен директор на Hapag-Lloyd Ролф Хабен Янсен. Заедно с увеличените разходи за обработка и по-високата амортизация транспортът на стоманен контейнер е поскъпнал с 243 долара в рамките на една година, тоест с 22%.
Джуда Левин, ръководител на отдел „Проучвания" в платформата за онлайн резервации Freightos, предупреждава в последната актуализация на доклада си за пазара: „Спадът на цените, особено по маршрута Азия-САЩ-Западно крайбрежие, може скоро да доведе до спад на цените под границата на рентабилност на контейнер за някои корабни линии“.
„Няма да предлагаме тарифи за превоз на товари под собствените си разходи", заявява предизвикателно главният изпълнителен директор на Hapag Хабен Янсен. За да се предотврати това, той счита, че броят на отпътуванията на корабите просто ще бъде намален. Единственият проблем е, че това не се е получило през 2014 и 2016 година. Контейнеровоз на Hapag-Lloyd плава по река Елба в пристанището на Хамбург. Снимка: Julian Weber/dpa
Дългосрочните договори все още предпазват много корабни компании като Hapag-Lloyd от незабавен срив на печалбите. Спадът на цените обаче вече оказва натиск върху цените на акциите на корабните компании. От началото на август акциите на Hapag-Lloyd са загубили 48% от стойността си, докато книжата на датския му конкурент Maersk са поевтинели с 33%.
Без празни рафтове
Независимо дали корабособствениците все още могат да смекчат спада на цените или не, едно нещо вече е сигурно: в търговията на дребно няма да има полупразни рафтове, както миналата година преди Коледа. Опасявайки се, че затруднения в доставките като тези в края на 2021 г. могат да се повторят, много търговци на дребно се запасиха с търговски стоки в началото на 2022 г.
„Обикновено пиковият период за логистиците започва в средата на септември, но тази година пиковият сезон започна в средата на август", отбелязва Крис Роджърс, главен икономист във Flexport, международна онлайн спедиторска компания в Лондон. Той се опасява, че вместо липси по рафтовете, някои складове този път може да се окажат препълнени дори и след празничния сезон - с оглед на сдържаността на потребителите.