Една и съща фирма - пътностроителната "Трейс Груп", стои зад един от проблемните участъци на магистрала "Тракия" и ремонта на жълтите павета в столицата, заяви служебният министър на регионалното развитие и благоустройството арх. Иван Шишков по БНТ. По думите му обаче проблемът с ремонтите не е във фирмата изпълнител, а в начина, по който се възлагат поръчките и е организиран контролът от страна на държавата.
Според регионалния министър София е на път да загуби европейското финансиране за ремонта на центъра на града, осигурено по ОП „Региони в растеж“, която се управлява от МРРБ. За да се усвоят парите, ремонтът на цялата централна градска част трябва да е готов и качествено извършен до март 2023. Тепърва обаче предстои пренареждане на жълтите павета, ремонтът на ул. "Шишман" също продължава. Заради забавянето от МРРБ обмислят да започнат предварителни проверки на изпълнението на проекта.
От МРРБ са установили лоши практики при контрола и възлагането на изграждането на двата лота на АМ "Тракия", за които от служебното правителство твърдят, че са "спестени" около 40 млн. лева.
При участъка Стара Загора - Нова Загора има по-малко липси в материалите, отколкото при лота Нова Загора - Ямбол. Първият участък обаче е строен на по-висока цена от втория, като и при двата има малък гаранционен срок.
"Затова си мисля, че още при самото възлагане на тези цени, най-вероятно е било буквално замислено или предвидено всичко това, което установихме. Защото няма логика – второто трасе е с по-сложен релеф, а цената да е по-ниска. Освен това договорът е на цена, без да има елементи на пътя – определя се сума, решава се, че тя трябва да стигне за ремонта на пътя и се започва да се ремонтира без проект", обясни министърът.
Арх. Шишков отбеляза, че колкото повече материал е спестен, толкова по-бързо се амортизира магистралата, и потвърди, че до 10 дни ще има резултати от лабораторните изследвания.
Регионалният министър посочи и други недостатъци при организацията на пътното строителство – при основните ремонти, извършвани под формата на текущи, се спестяват много от надзорните процедури. Поръчките са възлагани по технологични проекти, които, според Шишков, не съществуват в правния мир, а дълги години в Агенция „Пътна инфраструктура“ не е имало звено, което отговорно да контролира основните ремонти на пътищата.
"Няма как всички фирми да са лоши. Според мен имаме лош стопанин в лицето на общините и държавата. Ако нещата бъдат поставени така, че всичките да ги изпълняват, този проблем няма как да се случи. Проблемът не е във фирмите, а в начина, по който се възлага. Фирмите нямат друг избор. Всички тези фирми, които се занимават с пътно строителство, на практика са заложници на държавата и общините", е мнението на арх. Шишков.
Той е категоричен, че пътните фирми трябва да си довършат ремонтните дейности от предишния редовен кабинет.
Служебният регионален министър увери, че зимната поддръжка на пътищата е гарантирана – направени са поръчките, сключват се договори.
Той съобщи, че МРРБ ще подготви и ще направи конкурси за текущи и основни ремонти.
Арх. Шишков се надява ръководството на министерството в редовен кабинет да направи всичко възможно да реши проблема с Кресненското дефиле. „Когато топката беше в ръцете на МРРБ за интерконектора, ние се справихме“, подчерта Шишков.
преди 2 години Еми то не им е лесно на тия фирми да платят 4 предсрочни избора в полза на Толупа, който си мислеше че и общините и държавата (особено пътищата) са негови. Сега с инфлацията и един глас струва 100лв...хич не е лесно да строиш здраво, а и като няма гаранция за какво да го правиш? отговор Сигнализирай за неуместен коментар