Водещите европейски авиокомпании подвеждат потребителите с твърдения, че последните могат да летят, без да генерират въглеродни емисии, като използват т. нар. компенсации, за да неутрализират негативното въздействие на въздушния транспорт върху околната среда, съобщава Bloomberg, цитирайки нов доклад на нестопанската организация Carbon Market Watch.
Като оставим настрана временния спад на емисиите по време на пандемията от Covid-19, отделяният от авиокомпаниите въглероден диоксид непрекъснато нараства през последните две десетилетия и, ако не бъде контролиран, потенциално би могъл да се увеличи трикратно до 2050 г., се посочва в доклада.
В световен мащаб индустрията генерира приблизително един милиард тона въглероден диоксид годишно, което е сравнимо с емисиите на икономика като Япония.
За да потушат опасенията сред пътниците, авиокомпаниите се обръщат към компенсациите за въглеродни емисии, като популяризират своите корпоративни инвестиции и насърчават пътниците да купуват компенсации, за да покрият собствените си емисии при полетите. Но тези доброволни мерки не вършат работа, защото превозвачите разчитат на евтини компенсации с лошо качество, за които не може да се гарантира, че ще намалят емисиите другаде.
Заключенията се основават на проучване на консултантската фирма Öko-Institut, която оценява мащаба и качеството на политиките за намаляване на емисиите от май до юли на осемте най-големи авиокомпании в Европа, колективно отговорни за над половината от общите въглеродни емисии в авиацията на ЕС през 2019 г.: Air France, British Airways, Easyjet, KLM, Lufthansa, Ryanair, SAS и Wizz Air.
Проучването установява, че почти всички разглеждани авиокомпании разчитат на компенсации от евтини проекти за залесяване в развиващите се страни - усилия, които са неустойчиви в дългосрочен план. Дърветата могат да изгорят, да умрат или да бъдат отсечени, ако политиките се променят.
„Докато не плащат за своето замърсяване, авиокомпаниите изпращат подвеждащи сигнали за климатична неутралност на клиентите въз основа на закупуване на нискокачествени въглеродни компенсации“, изтъква Даниеле Рао, експерт по декарбонизация на авиацията и корабоплаването в Carbon Market Watch. „Тази лоша практика трябва да спре“.
Авиационните емисии се регулират от системата за търговия с емисии на ЕС, която в момента се преразглежда. Carbon Market Watch казва, че блокът трябва да разшири обхвата си, за да обхване всички полети, заминаващи и пристигащи в европейското икономическо пространство, а не само тези в рамките на района. ЕС трябва също така да изисква „ясни и пълни“ отчети от авиокомпаниите относно техните покупки на въглеродни компенсации и други доброволни действия в областта на климата, да забрани подвеждащите реклами и да издаде насоки за извършване на качествена информационна дейност.
EasyJet защити екологичните си действия. „EasyJet извършва реални и значителни стъпки към декарбонизацията на своите операции, както наскоро демонстрира нашата пътна карта за постигане на въглероден неутралитет, публикувана миналия месец, която очертава как можем да постигнем зануляване на емисиите до 2050 г. чрез комбинация от обновяване на флота, оперативна ефективност, устойчиво авиационно гориво, технология с нулеви въглеродни емисии и премахване на въглерода“, изтъкват от авиокомпанията.
Въпреки това EasyJet и Ryanair се съгласяват с Carbon Market Watch, че регулаторната схема трябва да включва всички полети, пристигащи и заминаващи от Европа. „Това би означавало, че най-богатите пътници, на най-силно замърсяващите полети - тези на дълги разстояния, най-накрая ще плащат своя справедлив дял от екологичните данъци“, изтъкват от Ryanair.
От своя страна British Airways и Air France заявиха, че са фокусирани върху различни краткосрочни и дългосрочни мерки за декарбонизация и енергийна ефективност и че компенсациите при въглеродните емисии са допълнителни мерки.
„Приоритетът на Air France е да намали емисиите на парникови газове възможно най-бързо, предимно тези, генерирани директно от нашите операции“, изтъква френският превозвач.
През юни друга авиокомпания, KLM, беше съдена от нидерландски екологични групи, които твърдят, че рекламната кампания на превозвача „Летете отговорно“ е равносилна на лъжа относно екологичните мерки. През април нидерландският рекламен надзор постанови, че рекламата на KLM, според която клиентите, че могат да летят без емисии, е подвеждаща.
Авторите на проучването на Öko-Institut изтъкват, че трябва да разчитат на оценки поради ограниченото разкриване на информация от страна на авиокомпаниите. От техните изследвания разходите за въглеродни компенсации на авиокомпаниите и техните клиенти са твърде ниски, за да осигурят някакво значимо намаление на емисиите.
Carbon Market Watch нарича тези мерки „по-евтина и по-удобна алтернатива, която не изисква промени в начина на работа или бизнес модела (на авиокомпаниите)“, а авиокомпаниите, които предлагат нисковъглеродни полети, се стремят да насърчат по-нататъшен растеж на въздушните пътувания, вместо да стимулират тяхното ограничаване.
преди 2 години До: bvg , подкрепям - https://flightradar24.com/47.78,31.53/4 - хората си летят :) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 години *** кой го и6е уе чуек отговор Сигнализирай за неуместен коментар