Нискотарифната авиокомпания Ryanair възнамерява да повиши цените си заради скъпите горива.
„Средната цена на билета на Ryanair вероятно ще се повиши от 40 на 50 евро през следващите пет години", заяви директорът на компанията за Германия Андреас Грубер пред Deutsche Presse-Agentur.
Авиокомпанията се застрахова срещу покачващите се цени на петрола с финансови фючърси и купува евтин керосин на склад, но не може да компенсира напълно покачващите се цени на горивата, каза Грубер, който е и ръководител на дъщерното дружество на Ryanair Laudamotion. Още в средата на август шефът на Ryanair Майкъл О'Лиъри обяви, че времето на изключително евтините полети е отминало.
В същото време в условията на икономическа криза авиокомпанията счита, че има предимства пред по-скъпите си конкуренти. „В условията на рецесия повече хора ще обръщат внимание на цената на билета", казва Грубер.
Ryanair не е единствената компания, която повишава цените. Lufthansa вече се възползва от тренда през последните месеци и обяви по-високи цени на билетите до края на годината.
Мениджърът на Ryanair Грубер не вярва, че пътуването със самолет е загубило имиджа си сред хората заради хаоса през лятото с редиците отменени полети, дългите опашки пред гишетата и изгубения багаж. „Наблюдаваме непрекъснато високо ниво на очакване за ваканционни пътувания“. В областта на обработката на багажите Ryanair също има ясни предимства като авиокомпания с връзки от точка до точка в сравнение с компании, които имат големи основни центрове.
В Германия - далеч под предпандемичните нива
Ryanair загърбва срива в броя на пътниците по време на пандемията от коронавируса. През настоящата финансова година (април 2022 г. - март 2023 г.) компанията очаква да превози 166 млн. пътници в Европа, което е 115% от нивото преди кризата с коронавируса (149 млн. пътници). През следващата финансова година броят на пътниците трябва да нарасне до 185 млн., а през 2026 г. - до 225 млн., казва Грубер.
В Германия обаче Ryanair все още не е компенсирала пораженията от пандемията: Според Грубер най-голямата нискотарифна авиокомпания в Европа очаква за федералната република 14,7 млн. пътници през настоящата финансова година, което е с около една трета по-малко, отколкото през 2019/2020 г., когато те са били 21 млн. „Непрекъснато работим за преодоляване на тази разлика и все още виждаме голям потенциал“.
Ryanair експлоатира 25 самолета в седем бази в Германия и извършва полети до още шест летища. Заради по-ниските такси авиокомпанията се концентрира върху регионални летища като Баден-Баден, Нюрнберг или Меминген, а не върху метрополисите. „Непрекъснато водим разговори със съществуващи и потенциални нови партньори от летищата за по-нататъшно развитие", казва Грубер.
Връщането до летище Франкфурт не е актуална тема
Ryanair държи на летище Хан в района на Хунсрюк, което беше продадено на инвеститорската група Swift Conjoy след неотдавнашното му изпадане в несъстоятелност. "Проведохме разговори с новите собственици и поехме ясен ангажимент към летището", каза Грубер. Той добави, че Ryanair ще продължи да разполага с два самолета на летище Хан и ще обслужва 23 маршрута от аерогарата през предстоящата зима. Грубер не изключва възможността за увеличение на тази бройка.
Ryanair съобщи, че пътниците продължават да са предпазливи при резервациите, което помрачава перспективите ѝ след летния туристически бум. Снимка: Chris Ratcliffe/Bloomberg
Завръщането на летище Франкфурт, което Ryanair напусна през пролетта в рамките на спор за таксите за излитане и кацане, понастоящем не е на дневен ред, каза Грубер. "Ангажимент във Франкфурт в момента няма смисъл“, каза той. Преди това мениджърът не изключваше категорично завръщане след няколко години.