Големи компании като FedEx и Cathay Pacific Airways, чието развитие се счита за показателно за състоянието на международната търговия, хвърлят сянка върху празничния пазарен сезон в края на годината - забавянето на бизнеса, което те прогнозират, сочи към по-слабо от очакваното потребителско търсене, а не към щедро пилеене на пари за Коледа, пише Ройтерс.
Мрачната картина се очертава, докато потребителите от цял свят се затрудняват да се справят с растящите разходи за храна, гориво и жилища. Дори разточителните китайски купувачи затягат кесията, тъй като суровите ограничения срещу COVID-19 в страната удариха икономиката, казват наблюдатели на сектора.
FedEx, която в четвъртък оттегли своя прогноза, публикувана само преди три месеца, обяви, че забавянето на глобалното търсене се е ускорило в края на август и е на път да се влоши през ноемврийското тримесечие.
Сезонът на коледните празници обикновено е много оживен за въздушните товари и спедиторите, които превозват нови смартфони, играчки и дрехи от фабрики в Азия към Европа и САЩ. Но редица западни вериги за търговия на дребно, сред които Costco Wholesale Group и Macy's Inc, откриха, че рафтовете им са препълнени с непродадени стоки, което предполага, че са преценили погрешно търсенето и вероятно ще по-предпазливи при презареждането.
„Липсата на „вълна от товари“ от повторното отваряне на Китай беше отрицателен знак за търсенето на товари“, коментираха анализатори на J. P. Morgan, които понижиха оценката си за акциите на FedEx до „неутрална“ от препоръка за купуване. „Изглежда това първо е повлияло на FedEx като водещ превозвач на въздушни товари в Азиатско-тихоокеанския регион.“
Снимка: Roger Kisby/Bloomberg
Китайско предизвикателство
Хонконгската Cathay Pacific Airways предупреди, че тазгодишният пиков сезон за превоз на товари може да е по-слаб от миналогодишния заради инфлацията и политиките на Китай за нулев COVID. Базираният във Франция превозвач CMA CGM обяви, че слабите потребителски разходи ограничават търсенето и тарифите за доставка.
„Получаването на въздушен транспорт за Китай остава затруднено“, коментира Антъни Чунг, директор в Auslink Marine, базиран в Сингапур семеен бизнес, който доставя морски дарове в Китай от 30 години. Според Чунг предизвикателствата във веригата на доставки, които засягат международните въздушни превози, вероятно няма да изчезнат, докато Китай не облекчи ограниченията.
Отразявайки свиването на търсенето, цените на океанските контейнерни превози от Азия до Западния бряг на САЩ спадат вече почти три тримесечия от началото на годината до най-ниското си ниво от май 2020 г., сочат данни на платформата Freightos Group.
Обемите на въздушните товари в световен мащаб са спаднали с 11% през първата пълна седмица на септември спрямо година по-рано, отчитат от WorldACD Market Data, според които все още няма ясни признаци за съживяване.
Балтийският индекс за въздушни превози на товари, базиран на данни на TAC, който достигна рекордни върхове през декември в резултат на пандемията, оттогава се срина с близо 40%.
Baltic Exchange Air Freight Rates. Графика: Ройтерс
„Обикновено цените се повишават по това време на годината с наближаването на традиционния пиков сезон, но все още няма признаци това да се случи“, казват от TAC Index в своя седмична актуализация за пазара.
Deloitte прогнозира тази седмица, че ръстът на празничните продажби на дребно в САЩ ще се забави рязко, засегнат от „намаляващото търсене на дълготрайни потребителски стоки, които бяха в центъра на пандемичните разходи“. Все пак хората харчат за някои стоки и услуги като автомобили и заведения за хранене, въпреки че скокът в цените на суровините и продължаващият недостиг на полупроводници ограничават продажбите.