Стремежът на американските авиокомпании да запълнят празните пилотски кабини подхранва натиска върху разходите, точно когато растящите притеснения относно икономиката хвърлят сянка върху търсенето на въздушен превоз, предизвиквайки опасения относно способността на задлъжнелия бизнес да поправи балансите си, пише Ройтерс.
Въпреки че продажбите на билети остават високи, инвеститорите се готвят за спад на потребителските разходи, ако икономиката изпадне в рецесия. Те се опасяват, че превозвачите може да бъдат принудени да заемат още повече пари, за да финансират операциите си и допълнително да забавят плащанията към инвеститорите чрез обратно изкупуване на акции или дивиденти.
Някои инвеститори останах пасивни въпреки възстановяването от предизвикания от пандемията от коронавирус спад, вярвайки, че авиокомпаниите нямат достатъчно инструменти, за да компенсират натиска върху разходите.
„Инвеститорите в авиокомпаниите биха се чувствали по-добре, ако самолетът на братя Райт се беше разбил и изгорял“, коментира председателят на Act Two Investors Джефри Шарф, който следи сектора, но в момента не притежава акции в него. „Не мога да се сетя за по-лош бизнес – високи фиксирани разходи, стоков продукт, влошаващо се обслужване и отблъснати клиенти“, добавя той.
За пътуващите това може да означава по-малко на брой самолети, при това претъпкани, тъй като авиокомпаниите увеличават приходите чрез по-високи цени на билетите.
Намаляването на дълга е приоритет за индустрията, която продължи да трупа заеми, за да оцелее след пандемията. Трите големи американски превозвачи - American, United и Delta Airlines - имат 85 млрд. долара общ нетен дългосрочен дълг към края на второто тримесечие.
Покачване на дълга на американските авиокомпании. Източник: SEC
Авиокомпаниите се нуждаят от силни и устойчиви печалби, за да намалят тези задължения, но нарастващите разходи за гориво и труд затрудняват това, казват анализаторите.
Разходите за заплати и гориво на United Airlines като дял от приходите ѝ са се увеличили с 10 процентни пункта тази година спрямо 2019 г. През първите шест месеца на 2022 г. компанията е похарчила 59% от приходите си за заплати и гориво. American Airlines отчита подобни увеличения.
„Тези превозвачи ги очаква многогодишен балансов ремонт“, изтъква авиационният анализатор Робърт Ман. „Първата задача е да се използва свободния паричен поток, за да се изплатят тези увеличени нива на дълга“, добавя той.
Натискът върху разходите ще се влоши, тъй като недостигът на пилоти при по-малките регионални превозвачи означава драстични увеличения на заплатите.
Mesa Air Group, която извършва полети за American и United, миналия месец повиши заплатите на пилотите с цели 172%.
Това стана дни след като CommutAir, регионален превозвач, частично притежаван от United, увеличи заплатите на пилотите с до 40%. Увеличенията бяха в отговор на решението на American през юни да повиши заплатите на пилотите в регионалните звена с 87%.
Повишаването на заплатите има отражение върху разходите за цялата индустрия, тъй като притиска конкурентите да предлагат подобни увеличения.
Националните превозвачи също се очаква да се сблъскат със затруднения, тъй като регионалните им партньори се стремят да прехвърлят увеличението при разходите. Анализаторите на Raymond James изчисляват, че повишаването на заплатите в регионалните авиокомпании може да увеличи оперативните разходи, различни от тези за гориво, на националните превозвачи с до 3,3 процентни пункта.
Пилотите на националните превозвачи също настояват за големи увеличения на заплатите.
United предоговаря условията със синдиката на своите пилоти, след като някои от тях изразиха резерви относно последното споразумение, което включва двуцифрено увеличение на заплатите.
Ръст на заплатите при авиокомпаниите. Източник: Ройтерс
Предложението на American за увеличение на заплатите с около 17%, което се очаква да струва на компанията повече от 2 млрд. долара, не успя да спечели одобрението на пилотите.
Разходите за труд са най-голямото оперативно перо в индустрията за миналата година - около 35%. Делът им се свива през тази година поради скока при разходите за гориво, но се очаква новите работни места да тласнат нагоре разходите за заплати.
Междувременно се очаква разходите да останат високи. United прогнозира, че сметката ѝ за гориво за тази година ще бъде с 9 млрд. долара по-висока от тази през 2019 г.
Високи разходи – високи цени
Авиокомпаниите разчитат на силното потребителско търсене и на по-високите цени, за да смекчат инфлационния натиск.
Инвеститорите не са сигурни, че превозвачите ще имат същата ценова мощ, ако потребителското търсене се забави. А корпоративните пътувания – дойната крава на индустрията – все още не са се възстановили до нивата отпреди пандемията.
„Въпросът е кой ще лети, колко често ще лети и цената, която ще се плаща“, посочва Тим Гриски, старши портфолио стратег в инвестиционната консултантска фирма Ingalls & Snyder.
Инвеститорите също искат компаниите да се върнат към обратното изкупуване на акции и изплащането на дивиденти. Като част от федералния пакет за облекчаване на ефектите от COVID-19 на авиокомпаниите им е забранено да извършват обратно изкупуване на своите акции. Тази забрана изтича по-късно този месец.
Очаква се натискът върху разходите, различни от горивата, да намалее, след като превозвачите започнат да извършват толкова полети, колкото е техният брой преди пандемията. Повечето авиокомпании планират да увеличат капацитета си през следващата година. Но Майкъл Уол, портфолио мениджър в Westwood Group, предупреждава, че това може да има обратен ефект при рецесия.
„След като търсенето изчезне, тяхната ценова сила също изчезва“, предупреждава той.