На България ѝ трябва закон за насърчаване на електрическата мобилност. Липсва системен подход за въвеждане на електромобилите в България, а в Плана за възстановяване и устойчивост се работи "на парче" без цялостен поглед към транспортната система в страната. Това мнение изрази в предаването "Бизнес старт" на Bloomberg TV Bulgaria Илия Левков, председател на управителния съвет на Индустриален клъстер "Електромобили" (ИКЕМ).
Според него трябва да има стимули за използването на електромобили, а не толкова за закупуването им.
По думите на Левков в подобен закон трябва да не се залага строга дефиниция какъв точно автомобил ще е обект на замяна и да не се настоява толкова за покупка, но може да се помисли за стимулиране на лизинг на електромобили или съвместно ползване. "Тогава системата ще заработи, защото ще влязат и лизингови компании, и финансиращи институции, банки", коментира той.
Левков е убеден, че по този начин електромобилите ще станат достъпни за българите и ще се избегнат притеснения за високата цена или живота на батериите, а обслужването ще се прави от специално обучени експерти, с които повечето вносители разполагат.
Председателят на ръководството на ИКЕМ съветва да се реши проблема на транспортната система в България с нейната зависимост от изкопаемите горива.„При преминаването от аналогова към цифрова транспортна система трябва да се тръгне със стимулиране на сериозна платформа, която може да управлява зарядната инфраструктура, публичния транспорт“, настоява Левков.
Той определи като "оптимистично, но недостатъчно" заложеното в Плана за възстановяване и устойчивост увеличение на зарядните станции за електромобили от 700 до 10 хиляди. Експертът подчерта, че разполагането на тези зарядни станции по междуградската пътна мрежа и в центровете на 50 града трябва да започне с "изключително улесняване" на процедурата.
"Ако решите да изградите една бързозарядна станция на магистрала, паркинг, или друг участък от републиканската пътна инфраструктура, ви е необходим режим като за МОЛ. Някои от общините дори не са променили наредбите за преместваемите обекти, защото зарядната станция в Закона за устройство на територията е преместваем обект", посочи недостатъците и административните пречки Илия Левков. Той уточни, че от ИКЕМ са направили предложение този процес да се намали до един месец.
Приближава ли се транспортът на България към Зеления преход и целта на Европа за намаляване на парниковите газове? Кога страната ни ще стане умно и енергийно независима като държава? С какви законодателни мерки Румъния и Гърция са наваксали изоставането си в сферата на електромобилността? Какво е влиянието на войната в Украйна върху бизнеса на автомобилните компании?
Целия разговор може да гледате във видео материала на Bloomberg TV Bulgaria.
Всички гости на предаването "Бизнес старт" може да намерите тук.
преди 2 години Чекай да ти го напишем пак и тук!СТОЙНОСТТА И ЦЕНАТА НА СЕКИ АВТОМОБИЛ се определя от това далри ти дига адреналина и ти осигурява чукането. ЕлКАСТРАТИТЕ са кръгла нула в това отношение. В България, афтомобилът ПОДСКАЗВА И СОЦЯЛНИЯТ МУТРОСТАТУС. Елкастрата губи и тук. Държавата мож да иска да субсидирен, но ПОТРЕБИТЕЛЯТ вижда, че му пробутват ерзацпордукт, който го превръща в лузър. И пред жените и в обществото. Елтехното ше ЗАГУБИ,ЗАГУБИ И ЗАГУБИ в територията. Едеинственат ми утеха е, че адмонострационът иска и тези пари за да ги открадне бързо. И си дава сметка сред какви мутри-автопоклонници ЖИВЕЕ И ДЕЙСТВА. Бравос за статията, ама просто е само пропаганда на крива ракета. електричките са здагубили през 1908-*** от двг. пак им предцтои още от същото! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 години "Трябва да има стимули за използването на електромобили" - стимули са, когато нещо е по-добро от алтернативата. Примерно, да има по-големи възможности в някаква област на приложението - тук електро"автомобилите" са много назад. Малък пробег, дълго зареждане, при това трудно и неудобно. Цена - ако приемем, че цената на километър е по-ниска, (което малко ме съмнява ако се плаща несубсизирана електроенергия за зареждането), това се изравнява от по-високата цена на автомобила. И накрая, голямото "преимущество" - че са по-добри за околната среда - е най-малко преувеличено. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 години "Трябва да има стимули за използването на електромобили" - стимули са отговор Сигнализирай за неуместен коментар