В България все още не се очертават притеснителни тенденции заради ескалиралата търговска война по света, въпреки че като цяло се очаква отражение на туристическия бранш глобално. Това каза Константин Занков, главен експерт в Институт за анализи и оценки в туризма, в предаването „Бизнес старт“ на Bloomberg TV Bulgaria.
Гостът посочи, че туризмът е луксозна стока и е сред първите засегнати сектори при икономическа несигурност. В същото време Занков допълни, че хората не спират да пътуват, но преосмислят навиците си - намаляват честотата на пътуванията и предпочитат по-бюджетни хотели.
Пътешествениците стават все по-мъдри и управляват риска. Застраховките вече са нещо стандартно, каза събеседникът. Той припомни, че туристическият бранш премина през няколко кризи в последните години и в тези ситуации хотелиерите се стремят да достигнат до различни пазарни сегменти. „Все повече стават каналите, чрез които хотелите достигат до потребителите“, коментира гостът.
Според него българският туризъм се развива добре – хората пътуват повече, качеството на услугите расте, туристическите продукти стават все по-устойчиви.
„СПА туризмът се развива много динамично. Много чуждестранни туристи избират България за този тип туризъм“, каза Занков. По думите му планинският туризъм също има силен сезон. При морския туризъм е важно да се помисли за удължаване на сезона чрез предлагане на различни инициативи през сезоните.
Има и предизвикателства, каза експертът. Диалогът между туристическия сектор и държавата може да бъде и по-добър. Все още не заимстваме най-добрите практики.
Проблемът с недостига на кадри продължава да е актуален. В бранша работят кадри от Казахстан, Непал и други държави. „Важно е да вземем мерки, за да направим сектора привлекателен за работещите. Не трябва да разчитаме само на чужди кадри, трябва да има повече българи, които да работят в сектора с ясен кариерен път напред“, каза Занков.
Вижте целия коментар във видеото на Bloomberg TV Bulgaria.