IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Start.bg Posoka Boec Megavselena.bg Chernomore

Повечето хотели у нас планират 10% ръст на цените на нощувките през 2025 г.

Хотелското настаняване в България остава сред най-бюджетните в цяла Европа, отчита анкета на BAHE

18:24 | 17.02.25 г.
Снимка: freepik
Снимка: freepik

Въпреки увеличението средно с около 10% на цените на нощувките през миналата година хотелското настаняване в България остава сред най-бюджетните в цяла Европа. При 40% от хотелите цените за нощувка се движат в диапазона 100-200 лв. на вечер, а при една трета те са под 100 лв. на вечер. Една четвърт от хотелите имат средни цени между 200 и 300 лв. за нощувка, а около 10% от тях поддържат цени от 300-500 лева за нощувка. Това показват резултатите от ежегодното национално допитване за бизнес климата в хотелския бранш през 2024 г., проведено от Българската асоциация на професионалистите в мениджмънта на хотели (BAHE).

Над половината (60%) от хотелиерите в България планират да увеличат с до 10% цените на нощувките през тази година. Една пета от хотелиерите не предвиждат увеличение, а при малка част от тях (15%) то ще бъде в диапазона 10-20%.

На годишна база при две трети от хотелите приходите растат в рамките на до 20%, а при една пета от тях те са без промяна спрямо 2023 г. На този фон мениджърите отчитат ръст на разходите, който за втора поредна година изпреварва този на приходите – при близо 80% от хотелите се наблюдава ръст над 10%, а за немалка част от тях (30%) ръстът е дори над 20%. 

Източник: BAHE Източник: BAHE

През 2025 г. половината от хотелиерите в България очакват до 10% ръст на приходите, а 30% въобще не очакват такъв. Най-висок дял в оперативните разходи имат тези за заплати и осигуровки на персонала – 60%, следвани от разходите за комунални услуги (20%) и тези за стоки и услуги на доставчици, включително храни и напитки (15%).

През 2024 г. почти половината от хотелите в България са имали средногодишна заетост между 50 и 70%, малко под една четвърт от хотелите у нас са с над 70% заетост, а около една трета посочват заетост под 50%. Малко над половината от хотелите посочват, че през 2024 г. са реализирали ръст в заетостта, като почти поравно са тези, при които ръстът е до 10%, и тези с ръст между 10 и 20%. При една четвърт от участниците в анкетата заетостта е на нивата от 2023 г., а 20% посочват различни проценти спад. 

Източник: BAHE Източник: BAHE

Недостигът на персонал се задълбочава

Недостигът на персонал в хотелиерския бранш е на първо място като най-сериозно предизвикателство пред бизнеса. Новото през тази година е големият дял, който това предизвикателство заема спрямо останалите – 43% или 5% ръст спрямо анкетата от миналата година. На следващите две места сред най-големите предизвикателства за бизнеса са посочени инфлацията и ръстът на цените на стоки и услуги (20%) и невъзможността за дългосрочно планиране на бизнеса (16%). 

Преобладаващо, с 33% от отговорите, хотелиерите посочват, че недостигът на персонал може да бъде решен с развитие на собствени кадри, като се работи по-сериозно със студенти и ученици от горните класове. Малко по-нисък е делът на мениджърите, които виждат решение в повишаването на възнагражденията, така че да бъдат конкурентни на други сектори (31%). Едва на трето място като решение се нарежда вносът на работници от трети страни (25%).

Хотелиерите са доста скептично настроени към продължаващ ръст на възнагражденията, защото са пряко свързани с повишаването на цените на нощувките и със силната вътрешна и външна конкуренция. Влияние върху вноса на работници оказват както недостатъчният административен капацитет на консулските ни служби в много от държавите, които се явяват „износители“, така и нарасналите ангажименти на България по отношение на контрола на границите на шенгенското пространство. 

Работата със студенти и ученици от горните класове остава една от малкото опции за справяне с кризата с персонала. За да се оптимизира тази работа обаче, е необходимо да бъдат направени някои нормативни промени, които биха позволили по-тясна връзка между бизнеса и образованието.    

Гостите в българските хотели

За втора поредна година расте делът на хотелиерите, които посочват, че разчитат основно на български туристи – 44,7%, спрямо 41% през 2023 г. и 35% през 2022 г.

При чуждите пазари румънският води класацията (60%), следван от британския (28%), немския (24%), гръцкия (23%), турския (21%), полския (18%), израелския (16%), македонския (11%), испанския (8%) и други.

В националното допитване на BAHE се включиха хотелиери, които управляват леглова база от около 19 хил. стаи, разпределена в места за настаняване с по над 15 стаи (за да се изключат къщите за гости и Airbnb апартаментите) и категории две, три, четири и пет звезди.

Тази леглова база е разпределена основно в морски (36%), следвани от градски (26%), спа (17%) и планински (11%) хотели.  Четиризвездните хотели преобладават – почти половината от участниците в допитването са собственици или мениджъри на такива хотели. Около една трета от хотелите са с три звезди и 13% са петзвездните хотели.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 18:24 | 17.02.25 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Туризъм виж още

Коментари

Финанси виж още