IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Летовниците в Европа се завръщат към пакетните почивки

Тенденцията за закупуване на готови пакети, започнала миналата година, се е ускорила това лято

10:50 | 19.08.24 г.
Летовници на плажа в Парга, Гърция. Снимка: Milos Bicanski/Getty Images
Летовници на плажа в Парга, Гърция. Снимка: Milos Bicanski/Getty Images

Летовниците в Европа все повече се насочват към пакетни ваканции, тъй като растящите цени на хотелите и полетите съживяват търсенето за all-inclusive оферти, които бяха изпаднали в немилост, засилвайки балансите на някои туристически компании, съобщава Ройтерс.

Комбинацията от криза с разходите за живот и прекъсвания заради стачки и проблеми засилва привлекателността на пакетите с фиксирани цени без неочаквани допълнителни разходи и по-лесно обезщетение, ако нещата се объркат.

След като години наред пътници използваха интернет, за да създадат свои собствени маршрути, анализатори на сектора казват, че тенденцията за закупуване на готови пакети, започнала миналата година, се е ускорила това лято, което е най-натовареното за пътувания от пандемията насам.

„Това е нещо, което бихте решили, че е изчезнало през седемдесетте години“, казва Стюарт Хатчър, главен икономист в компанията за анализ на авиационни данни IBA. „След COVID повече хора резервират пакетни пътувания“.

Очаква се разходите за пакетни ваканции в Европа – най-популярни сред британците и германците – да достигнат 117 млрд. долара тази година, с 11% повече отпреди година, и ще достигнат нов връх от 125,9 млрд. долара през следващата година, според Euromonitor.

Възраждането помогна на TUI, която е най-големият туроператор в Европа, да отчете в сряда тримесечни резултати, които надминаха очакванията.

Фиксираните предварителни разходи и съотношението цена-качество са привлекателни, казва Каролин Бремнер, старши индустриален мениджър за пътувания в Euromonitor.

„Във времена на пикова инфлация, както през последните две години, (пакетите) позволяват на потребителите да бюджетират по-ефективно“, каза тя.

Британците харчат средно около 450 долара на глава от населението за тези пътувания, показват данните на Euromonitor, тъй като доставчикът на пакетни ваканции договаря сделки с хотели, транспортни компании и други играчи, за да намали разходите.

Но дори пакетите ще поскъпнат, прогнозира компанията за пазарни проучвания. Според анализите ѝ цените ще растат със среден годишен темп на растеж (CAGR) от 3,5% между 2024 г. и 2029 г. - по-бързо, отколкото преди пандемията, когато се повишиха с около 1,3% през периода 2014-2019 г.

Ще се забави ли постпандемичният възход?

Интересът към бизнеса с ваканционни пакети е лъч светлина за туристическата индустрия, докато растат опасенията, че постпандемичният ентусиазъм за пътувания със самолет ще намалее, тъй като пътниците се отказват от по-високите цени.

Особено в Европа и Северна Америка цените на самолетните билети се повишиха рязко след пандемията.

Резултатите от второто тримесечие на големите превозвачи сочат по-тежки пазарни условия в авиационния сектор.

Миналия месец Lufthansa предупреди за спад на печалбата за третото тримесечие, тъй като германската авиогрупа се бори с по-високи разходи за заплати и ограничено пространство за повишаване на цените на билетите, а Ryanair и Air France-KLM вече отчетоха спад на тримесечните печалби.

Акциите на големите европейски авиокомпании и туристически компании поевтиняват тази година.

За разлика от тях, easyJet повиши перспективите си за цялата година за бизнеса си с пакетни ваканции, който стартира през 2019 г. и формира повече от една четвърт от печалбата на групата преди данъци миналата година.

Пакетните резервации на британската туристическа компания Jet2 са се увеличили със 7% това лято, формирайки около 72% от общия брой пътници, се казва в годишния отчет, публикуван миналата седмица.

Хърватия, Кипър, Гърция, Италия, Малта, Португалия, континентална Испания, Балеарските острови, Канарските острови и Турция са популярни дестинации. Тази седмица компанията удължи полетите до Бодрум в Турция до средата на ноември поради голямото търсене.

Norwegian Cruise Line Holdings, Carnival и Royal Caribbean Group също повишиха годишните си прогнози за печалба, тъй като хората се стичат към круизите им.

Хубав хотел и наистина добра сделка

За 49-годишната Норийн Кенън изборът на едноседмична ваканция за семейството ѝ това лято е свързан с цената и удобствата на хотела.

„Избрахме този пакет, защото беше хубав хотел и наистина добра сделка“, казва тя, след като пристига от Ирландия в Малага в южна Испания, една от най-добрите дестинации за почивка в Европа.

Избраният от нея хотел разполага с плаж, басейн и зона за игра на децата.

Пакетните оферти обикновено се харесват на летовници с по-ниски до средни доходи, които търсят слънце и море с опции за all-inclusive и семейни дейности като плажни клубове, казва Бремнер от Euromonitor.

Гърция, Италия и Испания са сред най-популярните дестинации.

Готовите почивки, които включват малко гъвкавост, съставляват около половината от пакетите, резервирани през последната година, според групата на туристическите агенти в Обединеното кралство ABTA.

Обикновено те са били предпочитани от по-възрастните туристи над 65 години, които помнят първата вълна на ентусиазъм за пакетни сделки.

Сега по-младите пътници също са запалени, изкушени от по-малко твърди пакети в сравнение с тези от миналото.

Около 56% от 25-34-годишните са избрали пакети, избирайки между опции за полет и настаняване, показват данните на ABTA.

За да се адаптира към по-младите вкусове, изпълнителният директор на TUI Себастиан Ебел казва, че компанията предлага повече гъвкавост в своите пакети, като например позволява на клиентите да резервират с друга авиокомпания или да коригират времето на пътуването.

Около 800 хил. клиенти са избрали гъвкав пакет през тримесечието до края на юни, което е с 14% повече от година по-рано, се казва в доклада.

„Хората имат погрешна представа, когато става дума за пакети. Сега те са много по-гъвкави“, казва Шон Типтън, говорител на ABTA. Основните им черти обаче са същите.

„За семействата става въпрос за удобство. А също и за цена“, каза той.

Какъв тип почивка предпочетохте това лято?

Организирана индивидуално.
Пакетна.
И от двата вида.
Няма да почивам.
Общо 4 гласа

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 11:42 | 19.08.24 г.
Най-четени новини
Още от Туризъм виж още

Коментари

Финанси виж още