Българският паспорт е на 14-о място в класацията на най-влиятелните паспорти в света според Henley Passport Index. Той дава на притежателите си възможност за пътуване без виза до 177 държави по света, като спрямо миналата година се изкачва с 4 места в класацията, достигайки до най-добрата си позиция в 19-годишната история на индекса. Информацията в него се основава на официални данни на Международната асоциация за въздушен транспорт.
България си поделя 14-ата позиция с Румъния, която се издига с три места спрямо предходната година.
Кои са най-влиятелните паспорти и кой – най-слабият
Най-влиятелният паспорт в света е сингапурският, който тази година поставя рекорд с възможността гражданите му да пътуват до 195 от общо 227 дестинации по света без виза. Второто място си поделят Франция, Германия, Италия, Япония и Испания с по 192 безвизови дестинации. На трето място отново е група държави – Австрия, Финландия, Ирландия, Люксембург, Нидерландия, Южна Корея и Швеция – чийто паспорт дава достъп до 191 дестинации без виза.
Четвъртото място си поделят Великобритания, Белгия, Дания, Нова Зеландия, Норвегия и Швейцария. Техните жители могат да пътуват свободно до 190 държави. Паспортът на САЩ продължава да пада надолу в класацията, като днес той осигурява безвизов достъп до 186 държави, докато преди 10 години заедно с британския паспорт си поделят първото място.
В най-неизгодна позиция за пътуване са гражданите на Афганистан, които могат да пътуват свободно до едва 26 държави и с това държи най-ниското място в класацията, откакто индексът съществува.
Обединените арабски емирства за първи път влизат в топ 10 на класацията, като гражданите им могат да пътуват до общо 185 дестинации. Това е впечатляващ ръст, като се има предвид, че от създаването на индекса през 2006 г. насам държавата е добавила към списъка с безвизови дестинации 152 държави. Така ОАЕ се издига от 62-ра на 9-а позиция. Най-значително влошаване на представянето в индекса отчита Венецуела, което е паднала от 25-то място до 42-ро място.
Африка е на първо място в списъка на отказаните визи от ЕС
Около 30% от всички африкански кандидати за шенгенска виза са получили отказ, докато това се отнася за 1 на всеки 10 от други държави по света, въпреки че Африка има най-малък брой заявления за виза на глава от населението. Колкото по-бедна е една африканска държава, толкова по-висок е процентът на отхвърлените молби за виза в ЕС от страна на нейни граждани, показва ново изследване, публикувано в доклада.
„Въпреки основанията на база очевидни съображения за сигурност и икономически съображения, европейската визова система ясно демонстрира предубеденост спрямо африканските кандидати, които са изправени пред тройна заплаха: по-малка сила на паспорта, по-висок процент на отхвърлени визи и следователно – ограничена икономическа мобилност. Накратко, най-бедните хора са изправени пред най-големи трудности, когато искат да пътуват или да се преместят в по-проспериращи държави“, казва проф. Мехари Таделе Мару от Висшето училище по международно управление към European University Institute и филиала на Университета „Джон Хопкинс“ в Италия.
Авиотранспортът очаква приходи от 1 трлн. долара, но и рекордни разходи
„Средният брой дестинации, до които пътуващите имат достъп без визи, се е увеличил почти двойно – от 58 през 2006 г. до 111 през 2024 г. Въпреки това разликата в глобалната мобилност между държавите в горната и долната част на индекса сега е по-голяма от когато и да било, като Сингапур, който е на първо място в класацията, има достъп до рекордните 169 дестинации без визи повече в сравнение с Афганистан“, казва д-р Кристиан Х. Каелин, председател на Henley & Partners.
По данни на Международната асоциация за въздушен транспорт през 2024 г. авиокомпаниите ще обслужат близо 5 млрд. души по 22 хил. маршрута с 39 млн. полета. Същевременно авиационната индустрия очаква приходи от почти 1 трлн. долара за 2024 г., но и рекордно високи разходи – 936 млрд. долара. Очакваната нетна печалба е от 30,5 млрд. долара. „Това означава скромен нетен марж от около 3%, което прави печалбата на пътник от едва 6,14 долара – едва ли ще стигне за едно еспресо в типично хотелско кафене“, казва генералният директор на организацията Уили Уолш.
Въпреки това реалните разходи за пътуване със самолет са намалели с 34% през последното десетилетие, отбелязва той.