IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Как Столична община ще увеличава възвращаемостта на инвестициите в туризма

Ще остават ли повече време туристите в София, коментират зам.-кметът Никола Барбутов и юАнтон Пенев, директор на ОП "Туризъм" към общината

22:54 | 22.07.24 г.
Снимка: Pixabay
Снимка: Pixabay

Възвращаемостта на инвестициите в туризма може да бъде неколкократна. Всеки инвестиран лев в правилно промотирана дестинацията, в привличане на събитиен туризъм или в организиране на други събития, може да се възвърне в местната икономика в пъти директно чрез туристическата такса, както и индиректно чрез всичките тези пари, които се харчат от посетителите на града. Този коментар каква може да е добавената стойност на туризма направи в предаването "В развитие" на Bloomberg TV Bulgaria Никола Барбутов, зам.-кмет „Европейски политики, международна дейност и туризъм“ на Столична община.

"През миналата година бяхме домакини на голяма конференция – около 200 души в рамката на четири дни. Имахме възможност да наблюдаваме прякото въздействие и то е около 250 хил. лева. Това е платено на всички доставчици, които са по веригата – хотелиери, кетъринг, съорганизатори на събитие“, даде пример той.

Антон Пенев, директор на ОП "Туризъм" към Столична община, обясни, че в "MICE" туризмa (Meetings, Incentives, Conferences, and Exhibitions tourism - туризъм за срещи, инициативи, конференции и изложби) идват едни от най-доходните туристи. „Конферентният и събитийният туризъм са едни от основните ни приоритети за развитие на туризма в София“, посочи той. И обясни, че средният престой в София е 2,3 дни, което, според него, не е никак малко.

„Нашата цел в рамките на четиригодишния мандат е да достигнем поне до 2,5 дни, но трябва да дадем причина на туристите да останат тук, а такива причини в София има немалко“, отбеляза Пенев и подчерта, че това трябва да бъде подплатено и с финансиране, като средствата се насочат в правилната посока.

Той съобщи, че са обявени плановете за увеличаване на туристическия данък, като за петзвездните хотели той ще бъде повишен от 1,20 на 3 лева, колкото е таванът по закон. За най-нискокатегорийните места за настаняване би трябвало да се увеличи от 0,40 лв. на 1 лев.

Целта е повишаването на туристическият данък да влезе в сила от 1 януари 2025 година, като предложението може да бъде прието най-рано в една от първите сесии на Общинския съвет през септември. На Консултативния съвет по въпросите на туризма решението е одобрено единодушно. „Важно е да уточним, че в Консултативния съвет влизат и 50% представители на туристическия бранш. В целия бранш има разбиране, че това би било позитивно за туризма“, заяви Барбутов.

Относно законовата рамка и възможността да се направят промени в закона, така че той да може да надхвърли прага от 3 лв., и двамата събеседници потвърдиха, че има направени крачки в тази посока, като целта е в бъдеще да има по-голяма гъвкавост и различните региони на страната да могат да определят този праг в съответствие с местните особености. На този етап се коментира таванът е 5 лв.

В анализа си за състоянието на туризма в столицата Антон Пенев посочи, че през миналата година туристопотокът към столицата се е върнал до предпандемичните нива, а 2024 година се очертава дори по-позитивна. „За първото полугодие е регистриран 10% ръст в броя на нощувките и 12% ръст на туристите. С тези цифри за първото полугодие се очаква да имаме ръст между 7 и 8% до края на 2024 година", посочи, директорът на ОП "Туризъм" към Столична община.

Барбутов заяви, че добрите резултати през последните години се дължат на това, че София е много по-добре свързана с другите европейски дестинации. По думите му основните входящи пазари са постоянни през последните няколко години.

Антон Пенев обясни, че приходите от туристически данък през 2023 година са около 2,3 млн. лв., но не влизат в бюджета на ОП "Туризъм" изцяло. До момента, решението е било около 60% от приходите да влизат в бюджета на общинското предприятие, като се разпределят за издръжка на общинската фирма, включително персонала и промотиране на дестинацията, но частта, която стига за промотиране и участие в конгресни събития представлява по-малко от 40% от бюджета ѝ. В момента 60% от приходите са за поддръжка, издръжка на Туристическите информационни центрове, заплати на персонал и 40% са за други дейности, включително реклама на дестинацията и участие по световни събития.

Защо не се насочват повече пари и какви са перспективите пред столичния туризъм? Защо не е дофинансиран сектор туризъм в Столична община? Кога ще има автобус за туристически обиколки в София? Къде ще има нов Туристически информационен център в София и по какво ще се различава от досегашните?

Вижте целия коментар във видео материала на Bloomberg TV Bulgaria.

Всички гости на предаването "В развитие" може да гледате тук.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 22:55 | 22.07.24 г.
Специални проекти виж още
Още от Туризъм виж още
Услугата коментари е временно недостъпна. Извиняваме се за неудобството.
Финанси виж още