Ресторантите в някои турски ваканционни дестинации остават наполовина празни във върховия туристически сезон, тъй като много местни жители установяват, че е по-евтино да летуват в съседна Гърция, отколкото да останат и да се хранят в някои от собствените си световно известни курорти, пише Bloomberg.
Гневни граждани използваха социалните мрежи, за да споделят сметките си, включително еквивалента на 640 долара за храна и напитки за петима души в Бодрум и 30 долара за пет топки сладолед в Чешме. В същото време от средиземноморските гръцки острови, само на няколко километра разстояние техни сънародници се похвалиха, че плащат по-малко от цените в родината си.
„Има огромна разлика между качеството на обслужването и на продукта, както и на цените тук и там“, казва Мурат Явуз, пенсиониран турски банкер, който редовно посещава Гърция. „Ресторантите тук използват инфлацията като предлог да вдигат цените“, допълва той.
Цените в ресторантите и хотелите са нараснали средно с 91% през юни спрямо година по-рано, надхвърляйки вече главозамайващата инфлация от 71,6%. Секторът съставлява една трета от икономиката на услугите, която централната банка определи като особен повод за безпокойство в борбата ѝ срещу рязкото повишаване на цените.
Бягството е подпомогнато от задействането на програма за бързо издаване на визи през март тази година като част от дипломатическо усилие за смекчаване на напрежението между двете страни, които са дългогодишни съперници. И турците не са единстените, които се стичат към гръцките острови. Там се стичат толкова много туристи от цял свят, че сега страната обмисля да наложи ограничения върху круизните кораби.
„Изгубихме ценовото си предимство“, казва Каванч Меръч, изпълнителен директор на Асоциацията на турските туристически агенции, пред Euronews, като цитира „надценяването“ на турската лира. Меръч допълва, че 150 хил. турци ще посетят гръцкия остров Самос тази година, което е силен ръст спрямо около 40 хил. през 2023 г.
Действителният ефективен обменен курс на лирата, мярка за стойността ѝ спрямо чуждестранни валути, е на най-високото си ниво от края на 2021 г.
Заведенията за хранене в страната отчитат ерозиране на покупателната способност сред клиентите. Рамазан Бингол, ръководител на Асоциацията на работещите в ресторантите и туризма в Турция, казва, че броят на арабските клиенти е намалял с 40% спрямо миналата година, а турците, които се хранят в заведенията, са с 30% по-малко. Пред телевизия NTV Бингол заяви, че членовете на асоциацията му са започнали кампания с отстъпки след предложение на правителството.
Веригата Big Chefs със 128 клона отчита ръст на общия брой на клиентите си, тъй като „по-горният сегмент се насочва към нас“, казва президентката Гамзе Чизрели. „Но наблюдаваме спад на разходите на човек“, уточнява тя. Компанията намалява разходите, за да се справи със спада, включително като сама произвежда електрическа енергия, отбелязва Чизрели.
„С лихви на ниво от 50% и инфлация над 70% хората са в шок“, отбелязва Барис Тансевер, основател на луксозния Sunset Grill & Bar в Истанбул, който казва, че бизнесът му е намалял с около една четвърт спрямо миналата година.
Сега цените са извън възможностите на чиновниците, които той се опитвал да привлече, когато отворил ресторанта си през 1994 г., казва Тансевер.
„Всички ставаме по-бедни“, отбелязва той.