Нова такса за еднодневните туристи във Венеция. Забрана за отдаване под наем на ваканционни имоти в Барселона. Ограничения върху продажбата на алкохол в Майорка. В момент, когато водещи европейски дестинации налагат на туристите ограничения и такси, Копенхаген опитва различен подход: възнаграждава посетителите, които се държат отговорно, пише The New York Times.
От 15 юли туристите, които демонстрират екосъобразно поведение при пътуване, като участват в зелените инициативи на града - включително колоездене, пътуване с влак и почистване - ще получат достъп до музейни обиколки, наемане на каяци, безплатна храна и други.
"Трябва да превърнем туризма от бреме за околната среда в сила за положителна промяна", заяви Микел Аарьо-Хансен, главен изпълнителен директор на Wonderful Copenhagen, туристическата организация за столичния регион на Дания. Според него важна стъпка в тази трансформация е "да променим начина, по който се движим по дестинацията, какво консумираме и как взаимодействаме с местните жители".
Средно 81% от потребителите казват, че искат да действат по-устойчиво, но само 22% са променили поведението си, според доклада за устойчивостта през 2023 г. на Kantar, базирана в Лондон група за пазарни проучвания. Новата инициатива на Копенхаген, CopenPay, има за цел да запълни пропастта между желанието за устойчиво поведение и действителното такова, като превърне щадящите климата действия във валута за културни преживявания.
Например тези, които пристигнат с велосипед или влак до CopenHill - изкуствена ски писта, изградена на върха на нов център за управление на отпадъците - ще могат да се спуснат безплатно по покрива. Други обекти ще позволят на посетителите да се включат като доброволци в почистването. Националната галерия на Дания ще проведе семинари за превръщане на пластмасовите отпадъци в произведения на изкуството, а училището за сърф в Копенхаген ще предложи безплатен обяд на сърфистите, които участват в 30-минутно почистване на плажа след уроците си. През лятото в пилотната програма ще се включат повече от 20 забележителности.
"Нашата визия с CopenPay е да създадем ефект на вълната", посочва Хансен. "Надяваме се, че като покажем успеха на тази и други инициативи, други градове по света ще се вдъхновят да намерят свой начин да стимулират по-устойчиво туристическо поведение, което в крайна сметка ще доведе до по-устойчиво бъдеще за всички."