IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Засилва се интересът към устойчив туризъм у нас, отчитат от бранша

Туристите в България оставят сериозен въглероден отпечатък още с идването си, посочи Даниела Стоева

17:12 | 03.07.24 г.
Снимка: Pixabay
Снимка: Pixabay

Устойчивите дестинации за туризъм са тези, които могат да привличат и задържат туристи целогодишно, а не в определен сезон. У нас се вижда засилен интерес към устойчивия туризъм, но на България й липсва разпознаваемостта, за която трябва да се работи усилено. Това коментира д-р Даниела Стоева, основател и мениджър на "Тандем Травъл", в предаването "В развитие" на Bloomberg TV Bulgaria.

Налице е по-голям интерес на туристите към устойчивия туризъм, което би стимулирало добрите практики, прилагани в сектора. Един от проблемите на България в тази посока е липсата на транспортна алтернатива за влизане в страната, тъй като туристите използват предимно самолет, каза Стоева. Така те само с идването си оставят сериозен въглероден отпечатък. У нас има проблем и с устойчивото експлоатиране на културните обекти, обясни още тя.

Друг проблем е и използването на културното наследство в България, тъй като много от обектите не се експлоатират по устойчив начин, а даже напротив, коментира Стоева. Тя допълни, че има много добри практики от други страни, които може да бъдат използвани у нас, но липсва комуникация между туристическия бранш и отговорното министерство. 

По думите на Стоева туроператорите играят ключова роля в развитието на устойчивостта в туризма, тъй като те са посредници между клиентите и предоставящите услуги в бранша. През 2007 г. се създава инструмент, с който да се сертифицират устойчивите практики в сектора, за да бъдат насърчавани. 

Програмата за сертифициране е приложена и в България през 2015 г., но има само две сертифицирани компании. Гостът обясни, че това е процес, който изисква много време и усилия от компаниите. "Финансов ресурс не бе необходим, тъй като през изминалата година отново имаше европейски проект, който покриваше разходите за процеса на сертифициране, както и годишната такса за първата година. Не мисля, че въпросът е финансов, по-скоро въпросът е да се отдели вътрешнофирмен ресурс", каза тя.

Стоева допълни, че много от компаниите покриват критериите, които са нужни за сертифициране, но не осъзнават това.

За получаване на сертификат туроператорът трябва да работи с устойчиви компании по цялата верига на услугите. Предизвикателствата за това са навсякъде по пътя, като хотелите, отговарящи на критериите, са малко. Гостът допълни, че най-често хотели, които са част от световни вериги, имат въведени устойчиви политики, които спазват.

Другият проблем е, че страната ни е достъпна основно по въздух, като няма ЖП свързаност с Централна и Източна Европа, така туристите още при идването си носят голям въглероден отпечатък, коментира Стоева.

"Опитваме се по пътя вътре в страната да редуцираме (въглеродния отпечатък), използвайки максимално железопътен транспорт, докъдето и както е възможно. Това в България е много голямо предизвикателство. Стараем се да компенсираме въглеродния отпечатък сред нашите туристи, работейки с различни организации, които се занимават със засаждане на гори", посочи Стоева.

Вижте целия разговор във видеото на Bloomberg TV Bulgaria.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 17:23 | 03.07.24 г.
Специални проекти виж още
Още от Туризъм виж още

Коментари

Финанси виж още