В Япония никога не са идвали толкова много туристи толкова бързо.
Историческият срив на цената на йената, което означава по-евтино пътуване за тези с долари за харчене, съчетан с нарастването на международния туризъм след пандемията, предизвика интерес към нацията както никога досега, пише Bloomberg.
Повече от 14,5 милиона души са пристигнали в страната през първите пет месеца на тази година, според последните данни на Японската национална туристическа организация. Това е със 70% повече спрямо същия период на миналата година и е напът да надмине рекорда за 2019 г. от 31 милиона посетители.
Островната държава, известна със своите ресторанти, чистота и комбинация от футуристични и традиционни преживявания, в момента се възприема по-скоро като място за евтини пътувания, отколкото като една от най-напредналите икономики в света благодарение на изключителните валутни курсове. През последните месеци йената остана на най-ниското си ниво от три десетилетия, правейки всичко от суши обяд омакасе до първокласна пържола A5 wagyu много по-достъпно.
Снимка: Bloomberg LP
Трайна инерция
Япония посрещна повече от 3 милиона посетители за трети пореден месец през май, като мнозинството идва от Южна Корея, Китай и Тайван. Повече от милион американци са предприели пътуването от САЩ през първите пет месеца на годината - скок от 50% спрямо същия период на 2019 г.
Броят на туристите от 19 пазара – включително всички нации от Г-7 – тази година счупи рекордите за май. Китайските туристи изостават от началото на годината, въпреки че разликата намалява. Япония се оказа най-добрият избор за китайски туристи това лято.
На базата на анализ на Bloomberg Intelligence Япония се очаква да приеме рекордните 34 млн. посетители тази година, изпреварвайки с една година целта на правителството за надвишаване на броя посетителите от 2019 г. Премиерът Фумио Кишида се придържа към дългосрочна цел от 60 милиона входящи посетители годишно до 2030 г.
За разлика от това, липсата на покупателна способност в чужбина обезсърчава японските пътешественици и броят на пътуващите зад граница все още достига само около 60% от пика си преди Covid.
Скок на разходите
С нарастването на броя на посетителите се увеличава и сумата пари, които харчат за пътуванията си. Доларите на туристите се харчат толкова добре благодарение на слабата йена, чиято стойност падна до най-ниското си ниво от 1986 г. насам, и хората не се страхуват да отворят портфейлите си, за да си осигурят изгодни сделки за всичко от хотели и луксозни стоки до екскурзии в тематични паркове.
Размерът на средствата, похарчени от гости на страната, достига нов рекорд. Графика: Bloomberg LP
Туристите са похарчили рекордните 1,75 трлн. йени през първото тримесечие на годината и тази цифра вероятно ще нарасне с увеличаване на броя на китайските посетители. Те харчат два пъти повече от средния турист, според Японската агенция по туризъм.
Цените на хотелите
Цените на хотелите в Япония се покачват, но все още са по-евтини от останалите по света.
Слабата йена и изключително популярният сезон на цъфтежа на черешовите дръвчета вдигнаха цените в хотелите до почти 30-годишен връх през март. Средната цена на стаята е около 20 986 йени (136 долара), най-високото ниво от 1997 г. насам, според CoStar Group.
Въпреки че цените в Токио са по-високи, средно 177 долара за годината, приключваща през март 2024 г., градът остава по-изгодна сделка в сравнение с Ню Йорк, където средностатистическа стая струва повече от 300 долара на вечер, или Сингапур, където цените надхвърляха 250 долара.
Търсене на полети
Повечето туристи означават повече транспорт. Около 37 млн. полета са планирани да излетят в световен мащаб тази година, според данни на индустрията, събрани от BloombergNEF. И един милион от тях се очаква да кацнат в Япония до края на 2024 г. Това обаче не са съвсем добри новини за Япония, тъй като спираловидно нарастващият брой туристи оказва голямо напрежение върху местния транспорт и инфраструктура.
Брой на полети за седмица към Япония. Bloomberg LP
Така че ако планирате скоро пътуване до Страната на изгряващото слънце, със сигурност няма да сте изключение. Но ако търсите оферти, може би сега е най-подходящият момент за пътуването на живота ви.