Туризмът и хотелиерството са в процес на преструктуриране. Променящите се пазари и дестинации, нарастващото търсене на преживявания и луксозни пътувания и иновативните бизнес стратегии се комбинират, за да променят драматично пейзажа в индустрията, се посочва в анализ на консултантската компания McKinsey & Company.
Анализът отчита ръст на интереса към вътрешнорегионалния туризъм и голямото значение на пътуванията в рамките на държавата. Потребителите все повече обръщат внимание на персонализираното изживяване и пътуванията „по калъп“ вече не са толкова привлекателни.
Същевременно се очаква значителен ръст на луксозните туристически пътувания, най-вече в Азия, а разбивката на предпочитанията по възраст, националност и богатство може да разкрие разликите в предпочитанията и поведението на туристите. С нарастването на интереса към дадена дестинация, тя трябва да се подготви да смекчи ефекта на пренаселването, се посочва още в анализа.
Пълно възстановяване
След спад със 75% през 2020 г. туризмът е напът към пълно възстановяване в края на 2024 г., отчита докладът. Очаква се вътрешните пътувания да нараснат с 3% до 2030 г. и да достигнат 19 млрд. нощувки годишно. В същия период международните пътувания ще достигнат до 9 млрд. нощувки годишно и 8,6 трлн. долара разходи на туристите, или около 9% от глобалния брутен вътрешен продукт (БВП).
Анализът на McKinsey & Company отчита три основни посоки, към които заинтересованите страни в индустрията да насочат вниманието си. Първата от тях са вътрешните пътувания, които заемат най-голям дял в туризма, следвани от тези до съседни държави. Друга тенденция е изместването на вниманието към нови дестинации. Въпреки че основните туристически държави остават актуални, туристите все повече насочват вниманието си към Източна Европа, Индия и Югоизточна Азия.
Интересът към луксозния туризъм се очаква да расте по-бързо отколкото във всеки друг сегмент. Този ръст се дължи отчасти на голяма и разширяваща се общност от амбициозни туристи с нетно състояние между 100 хил. долара и 1 млн. долара, много от които са млади и все по-склонни да харчат голяма част от богатството си за луксозни пътувания.
Да живее националният туризъм
75% от разходите за пътувания са за такива в рамките на държавата. Тези пътувания се радват на по-бързо възстановяване след пандемията спрямо международните. Въпреки че има бум на интернационалните пътувания, забавени заради COVID-19, се очаква до 2030 г. да се наблюдава завръщане към равнището им от преди пандемията – 70% от разходите за пътувания да бъдат насочени към вътрешни дестинации.
По отношение на пътуванията в рамките на собствената държава САЩ е най-големият пазар с 1 трлн. долара годишни разходи за такъв тип туризъм. 68% от всички заминавания в САЩ са до дестинации в рамките на страната. На второ място е Китай с туристически разходи от 744 млрд. долара за пътувания в рамките на държавата. Според анализа дори след отварянето на границите след пандемията, китайските туристи предпочитат да останат близо до дома си. През 2024 г. вътрешните пътувания по време на Китайската нова година са надминали равнището от преди пандемията с 19%.
Снимка: Pexels
Очаква се туристическият пазар на вътрешни пътувания в Китай да нарасне с 12% годишно и да изпревари САЩ до 2030 г. Стротелството на хотели отразява тази тенденция: 30% от всички нови хотели по света се строят в Китай. Потокът от проекти е насочен предимно към луксозни имоти, като азиатската страна се строят над два пъти повече луксозни хотели, отколкото в САЩ.
Индия, която в момента е на шесто място в света, е друг процъфтяващ пазар за вътрешни пътувания, като се очаква да изпревари Япония и Мексико и да заеме четвъртото място до 2030 г., отчасти благодарение на правителствена инициатива, насочена към свързване на вътрешни летища.
Европа отдавна е домакин на голям дял от вътрешнорегионалните пътувания. 70% от международните пътувания на туристите остават в рамките на региона. Най-популярните дестинации за вътрешнорегионални пътувания в Европа са Испания (18%), Италия (10%) и Франция (8%), като от сега до 2030 г. се очаква слаба промяна в тези предпочитания.
Пазарът на вътрешнорегионални пътувания в Азия започва да прилича на европейския, отчита още анализът. В момента вътрешнорегионалните пътувания са 60% от международните пътувания в Азия, но се очаква този дял да нарасне до 64% до 2030 г. Точно като Европа в последните десетилетия, азиатските вътрешнорегионални пътувания са облагодетелствани от отпадането на визовите бариери и развитието на нискотарифна регионална мрежа от полети.
Очаква се Тайланд да продължи да привлича азиатски туристи, след като през 2023 г. отпаднаха визите за посетители от Китай, а се очаква такъв ефект да има и отпадането на визите за индийски туристи от 2024 г.
Източник: McKinsey & Company
Новите пътешественици
Американците, германците, британците, китайците и французите са най-големите туристи в света, като на тях се дължат 38% от разходите за туристически пътувания през 2023 г. Те ще останат топ 5 на пазара и през 2030 г. Същевременно се забелязва и нарастване на интереса към пътуванията от страна на Източна Европа, Индия и Югоизточна Азия. Въпреки че това все още сравнително малки пазари, се наблюдават бързо нарастващи групи от туристи от тези региони, които пътуват за първи път.
Ръстът на БВП на Индия от 6% на годишна база дава тласък на ново поколение туристи, което води до прогнозиран годишен ръст на разходите за пътувания от 9% до 2030 г. Индийските авиопревозвачи и хотелиери правят значителни инвестиции, за да отговорят на прогнозираното търсене. Фокусът върху развитието се измества от големите метрополиси като Мумбай и Делхи към бързо развиващите се по-малки градове като Чандигарх и Хайдерабад.
Предвижда се разходите за пътувания в Югоизточна Азия да нарастват с около 7% годишно. Особено висок ръст се наблюдава в Камбоджа, Малайзия и Филипините. За да се възползват от този процъфтяващ пазар, съседните държави въвеждат привлекателни визови режими: например Китай реципрочно премахна визите за краткосрочни туристи от Малайзия, Сингапур и Тайланд.
Очаква се разходите за пътувания на източноевропейците също да нарастват със 7% годишно до 2030 г. – с 2 процентни пункта повече от разходите на западноевропейците. Сред областите с особено висок растеж са Чешката република, Унгария и Полша, където туристите от средната класа все по-често пътуват надалеч. Големите туристически компании, включително TUI Group, се възползват от тези нови пазари, като предлагат чартърни полети до дестинации с топло време като Египет.
Въпреки че държавите, от които потеглят нови туристи, се увеличават, тяхната покупателна способност остава сравнително ограничена. В сравнение със западноевропейските туристи (които харчат средно по 159 долара за нощувка), туристите от Южна Азия харчат с 20% по-малко, източноевропейците – с 40% по-малко, а тези от Югоизточна Азия – с 55% по-малко. Само 3% от текущото строителство на хотели в Азия е предназначено за „бюджетни“ туристи, което предполага потенциален недостиг на стаи, които биха могли да привлекат туристите с ограничени средства за пътуване.
Дестинациите на бъдещето
Десетте най-посещавани туристически дестинации в света – САЩ, Испания, Китай, Франция, Саудитска Арабия, Труция, Италия, Тайландия, Япония и Индия, в момента получават 45% от всички похарчени за пътувания средства, като в това число влизат и вътрешните пътувания. Някои нови места обаче започват да набират популярност.
Значителен брой пътници разширяват хоризонта си, като резервират пътувания до по-малко посещавани страни в близост до обичайните туристически места. Например Лаос и Малайзия, които граничат с Тайланд – утвърдена дестинация, в която се намира Банкок, най-посещаваният град в света – бележат ръст от съответно с 20% и 17% в дела на разходите от туристи за международни пътувания на годишна база.
Очаква се през следващите няколко години да се увеличи интересът към Перу, Филипините, Руанда и Виетнам. Виетнам отбеляза забележителен ръст от 40% на разходите от туристи през петте години на пандемията. Филипините са положили целенасочени усилия да променят своя имидж, като замениха дългогодишния си туристически слоган „Във Филипините е по-забавно“ с „Обичай Филипините“. Перу акцентира върху по-малко посещавани археологически обекти, като същевременно се рекламира и като кулинарна дестинация чрез популяризиране на перуански ресторанти в чужбина. Руанда инвестира в инфраструктура, за да се превърне в основен африкански транзитен център. Страната се възползва и от устойчивия туризъм, налагайки такса от 1500 долара за разрешително за преходи до хабитатите на горили, като така намалява въздействието им върху околната среда.
Поколението Z иска да пътува, бейби бумърите – само при основателна причина
66% от туристите, включени в анализа, имат по-голямо желание да пътуват сега, отколкото преди пандемията от COVID-19. Този интерес се наблюдава във всички възрастови групи и националности, като те са планирали повече пътувания за 2024 г., отколкото през 2023 г. Пътуването се запазва като приоритет дори и при нестабилна икономическа обстановка и несигурност на бюджета. Същевременно по-младите поколения изпитват по-силно желание да пътуват. През 2023 г. поколенията Y (родените от началото на 80-те до средата на 90-те години на 20 в.) и Z (родените от средата на 90-те години на 20 в., до началото на първото десетилетие на 21 в.) са предприемали по средно 5 пътувания при по-малко от 4 при поколението Х (родените между 1965 до 1980 г.) и това на бейби-бумърите (родените в средата на 20 в.). Поколенията Y и Z заявяват, че отделят по средно 29% от доходите си за пътувания, докато това се отнася за 26% от поколението Х и 25% от бейби бумърите.
Източник: McKinsey & Company
Анализът показва още, че по-възрастните предпочитат да харчат за пътувания единствено, ако виждат полза от това. Бейби бумърите подхождат по-избирателно, като за тях основна мотивация да пътуват е възможността да прекарват време със семейството или приятелите си. За тях да посетят нова дестинация е с 15 процентни пункта по-малко важно, отколкото при всяка от другите демографски групи.
Въпреки че по-възрастните туристи оценяват удобствата на технологиите, те предпочитат живия контакт в много случаи. Например 44% от бейби бумърите оценяват възможността туристически агент да резервира пътуването вместо тях, докато това се отнася за само 30% от останалите респонденти. Само 42% от бейби бумърите ползват мобилно приложение, за да запазят транспорт, докато това се отнася за 71% от останалите респонденти.