IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Самолетните билети едва ли още ще поскъпват, докато Европа и Азия се опитват да пестят

Потребителските разходи в САЩ обаче се запазват високи, като търсенето е особено силно за първокласни пътувания

07:54 | 29.05.24 г. 1
Снимка: Joe Raedle/Getty Images
Снимка: Joe Raedle/Getty Images

Цените на самолетните билети в Европа и Азия започват да се стабилизират или да се понижават, сигнализирайки, че продължителният бум на пътуванията след COVID отслабва. Това носи проблеми за авиокомпаниите, които се затрудняват от по-високите разходи и ограничената наличност на самолети, пише Ройтерс.

Глобалният дисбаланс между предлагането на полети и задържаното търсене, след като въздушният транспорт се отвори след пандемията, повиши цените на билетите и доходността от пътник – показател за средната цена, платена на измината миля от всеки пътуващ.

Ръководители от индустрията, инвеститори и анализатори обаче казват, че тенденцията „пътуване на всяка цена“ се балансира, като някои клиенти стават по-чувствителни към ценообразуването, докато се борят с инфлацията, която доведе до повишаване на разходите за живот.

Изпълнителният директор на нискобюджетния превозвач Ryanair Майкъл О'Лиъри този месец предупреди, че цените на билетите ще растат по-малко от очакваното, което доведе до спад в акциите на европейската авиокомпания.

„Малко изненадващо е, че ценообразуването не е по-силно и не сме съвсем сигурни дали това е просто потребителско настроение, или усещане за рецесия в Европа“, каза О'Лиъри.

Цените на билетите са останали непроменени в целия ЕС през първите месеци на тази година в сравнение с 2023 г., показват данни от изследователската група ForwardKeys.

Картината е по-неблагоприятна в Азиатско-Тихоокеанския регион, където цените са спаднали най-много – с около 16% през периода януари-април на годишна база, показват данните.

Миналата седмица Singapore Airlines отчете рекордна годишна печалба, но ръстът на нетната печалба се забавя през последните три тримесечия. Водещият азиатски превозвач заяви, че очаква доходността от пътник да се понижи допълнително, тъй като авиокомпаниите разширяват капацитета.

Азия е по-бавна от други региони в премахването на ограниченията и увеличаването на полетите до задгранични дестинации.

„Вярваме, че предлагането и търсенето ще се балансират от само себе си... цените на самолетните билети ще продължат да се нормализират през 2024 г.“, заяви главният изпълнителен директор на базираната в Хонконг Cathay Pacific Роналд Лам през март.

Пътуванията до пазари като Европа, Америка и Австралия от Китай не са се възстановили. Икономиката на Китай е бавна и международните полети остават на около 70% от нивата преди пандемията – и само на 16,5% по маршрутите САЩ-Китай.

Според Flight Center Travel Group билетите за международни полети, продавани в Австралия, са поевтинели с 12,8% на годишна база през първите три месеца на годината.

Все пак цените в Азиатско-Тихоокеанския регион са се повишили с над 7% в сравнение с 2019 г., като те са със 70% по-високи през 2021 г. в сравнение с 2019 г.

Чувствителност към цените

Икономисти и инвеститори все още не са песимистично настроени. Пътуванията продължават да са приоритет в разходите за повечето потребители, особено в Европа и Съединените щати, казват икономисти.

Но според тях по-ниските цени на европейските самолетни билети сигнализират за по-ниски печалби и нива на спестявания в целия континент, карайки потребителите да търсят по-евтини опции, особено когато хотелите и колите под наем стават по-скъпи.

„Въпреки че потребителите все още се интересуват от пътувания, европейските потребители по-специално са много чувствителни към цените“, казва Наталия Лехманова от Mastercard.

По-евтините дестинации като Турция, Румъния и Балканите стават все по-популярни сред европейските пътници, търсещи алтернативи на Франция или Италия, каза тя.

Данните на Европейската комисия за пътуванията показват, че потребителите ще похарчат 742,8 млрд. евро на континента тази година, което е с 14,3% повече от миналата. Но това до голяма степен може да се дължи на по-богатите американски туристи, смятат експерти от индустрията.

Американците продължават да пътуват

Докато европейците се опитват да пестят, потребителските разходи в САЩ се запазват високи, като търсенето е особено силно за първокласни пътувания.

Около 16 млн. американци са пътували в чужбина през първото тримесечие на 2024 г., поставяйки нов рекорд и надминавайки обемите преди пандемията, според Mastercard Economics Institute.

Икономистите смятат, че силният пазар на труда в САЩ помага на потребителите да поддържат по-високи разходи въпреки намалените спестявания на домакинствата.

Средните разходи за пътуване на домакинство в САЩ са спаднали само с 1,5% на годишна база през първите пет месеца на годината, но са били с 13% по-високи в сравнение с 2019 г., показват данните на Bank of America за кредитни и дебитни карти.

Ръководителите на световните авиокомпании твърдят, че потребителите все още искат да харчат за пътуване, като дават приоритет на преживяванията пред стоките.

„Това е силно циклична индустрия, която е и силно чувствителна към макроикономиката“, казва Джейми Линдзи, инвеститор в авиокомпания в Artemis Funds.

Той обаче не очаква спадът в Европа и Азия да доведе до по-широко секторно понижение.

„Не е като цените да спадат (навсякъде)... по-скоро е нормализиране“.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 10:02 | 29.05.24 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Туризъм виж още

Коментари

1
rate up comment 1 rate down comment 0
I4S
преди 6 месеца
Оправете си словореда в заглавието - не звучи добре
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още