Европейската комисия прие поредица от предложения, насочени към укрепване на правата на пътниците и туристите.
Приетите днес предложения са съсредоточени върху три аспекта: по-добри права за пътниците, защита на пътуващите с туристически пакети, по-добри информационни услуги за мултимодални пътувания и създаване на общо европейско пространство на данни за мобилността.
Новите правила се основават на извлечените поуки, включително неотдавнашния опит по време на кризата с COVID-19 и фалита на туристическата група Thomas Cook през 2019 г., които оказаха значително въздействие върху туристическия пазар, уточняват от Европейската комисия.
Предложенията ще внесат яснота в правилата за възстановяване на разходите, когато полетите или мултимодалните пътувания се резервират чрез посредник, така че пътниците да бъдат по-добре защитени срещу отмяна. Очаква се също така да осигурят по-безпроблемни пътувания, особено когато се включват различни пътнически услуги или видове транспорт, като гарантират, че пътниците имат достъп до директна подкрепа, както и подобрена информация в реално време, например относно закъсненията и отмяната на полети.
Специално внимание се обръща на нуждите на пътниците с увреждания или с намалена подвижност, за да се улесни преминаването от един вид транспорт и да се подобри качествената помощ, когато е необходимо.
Регламентите относно правата на пътниците ще се преразгледат в посока укрепване на механизмите за прилагане и въвеждане на правила за пътниците във въздушния транспорт, които са резервирали своите полети чрез посредник, включително относно възстановяването на разходите.
В предложението относно правата на пътниците в контекста на мултимодалните пътувания за първи път се определят и нови правила за защита на пътниците, използващи различни видове транспорт - автобуси, влакове и самолети, като всички те се извършват в рамките на едно пътуване. Пътниците ще се ползват с по-добри права на информация преди и по време на такива пътувания, включително относно минималното време за връзка между различните транспортни услуги. Освен това, когато са закупили мултимодално пътуване по силата на един договор за превоз, те ще имат право на помощ от превозвача в случай на пропуснати връзки.
С преразглеждането на Директивата за пакетните туристически пътувания от 2015 г. защитата на пътуващите с туристически пакети в бъдеще ще бъде по-ефективна, по-специално по време на кризисни ситуации. Ще се предоставят по-големи и по-ясни права на пътуващите и ще изяснят задълженията и отговорностите на организаторите на пакетни туристически пътувания.
Що се отнася до възстановяването на суми, пътуващите ще продължат да имат право на възстановяване в срок от 14 дни, като това ще бъде улеснено, тъй като организаторите на пакетни туристически пътувания ще имат право на възстановяване на средствата от доставчиците на услуги в срок от 7 дни. Фактът, че те получават възстановяване в срок от една седмица, им позволява да възстановят средствата на клиентите си в рамките на общо две седмици.
Авансовите плащания, извършвани от пътуващите за туристически пакети, не могат да надвишават 25% от цената на туристическия пакет, с изключение на случаите, когато организаторите са изправени пред разходи, които оправдават по-висока цена, предвиждат още предложенията. Организаторите не могат да поискат плащането на цялата сума по-рано от 28 дни преди началото на изпълнението на туристическия пакет.
Пътуващите, на които се предлага ваучер, ще получат ясна информация, че могат да настояват за възстановяване на средствата и ще бъдат информирани за характеристиките на ваучера, преди да го приемат. Тези ваучери ще бъдат възстановени автоматично, ако не бъдат използвани преди края на срока им на валидност. Освен това ваучерите и правата на възстановяване ще бъдат обхванати от защитата при несъстоятелност.
Преразглеждането на Делегирания регламент относно информационната услуга за мултимодални пътувания в ЕС ще улесни пътниците да намират чрез услугите за пътническа информация данни в реално време за различните видове транспорт и да имат достъп до актуална информация в реално време в рамките на пътуването, например относно закъснения и отменени пътувания.