Бизнесът в лондонския Уест Енд е бил по-засегнат от загубата на правото на туристите да пазаруват безмитни стоки, отколкото от тежката криза с разходите за живот в Обединеното кралство, твърдят от индустриална група, цитирани от Bloomberg.
Проучване на New West End Company установява, че 92% от компаниите, занимаващи се с търговия на дребно, хотелиерство, а също и фирмите, предлагащи услуги за развлечения, храни и напитки, твърдят, че са били засегнати от отмяната на пазаруването без ДДС след Brexit. За сравнение, 58% са били засегнати от кризата с разходите за живот и инфлацията.
Много от респондентите заявяват, че се замислят за бъдещите си инвестиции във Великобритания заради ситуацията с данъците и преразглеждат изискванията си за персонал.
Резултатите бяха публикувани в момент, в който членовете на парламента се подготвяха да обсъдят безмитното пазаруване за чуждестранни туристи по-късно в четвъртък. Посетителите от страни извън Европейския съюз можеха да си възстановят средствата, начислени като данък върху покупките им до януари 2021 г., когато тази мярка отпадна.
Фирмите твърдят, че липсата на стимули за чуждестранните потребители прави Великобритния неконкурентоспособна, тъй като много хора, които отделят доста средства за пазаруване, вместо това избират да посетят Париж или Милано.
Сред засегнатите фирми над 70% заявяват, че броят на посетителите е намалял, а близо 90% са забелязали спад в разходите на туристите от чужбина. Почти всяка пета компания е заявила, че обмисля да закрие обектите си във Великобритания или да пренасочи капитала си към други страни заради т.нар. „туристически данък“.
Натискът върху британското правителство, което трябва да се заеме с проблема, нараства. Миналия месец 350 бизнес лидери, сред които ръководителите на British Airways, Marks & Spencer Group Plc, Harvey Nichols, Primark, Burberry Group Plc и Mulberry Group Plc, подписаха отворено писмо до министъра на финансите, наричайки този ход „грандиозен автогол“.
Като част от кампанията на търговците на дребно, Центърът за икономически и бизнес изследвания заяви, че липсата на право за възстановяване на ДДС струва 10,7 млрд. британски паунда (13,3 млрд. долара) на БВП на Великобритания и два милиона чуждестранни посетители годишно.
„Ако искаме да видим ръст на инвестициите от международни търговци на дребно и марки и Обединеното кралство да запази мястото си на туристическата карта, правителството трябва да се засили и да възстанови правото на туристите да пазаруват без ДДС в най-скоро време“, заяви Скот Парсънс, гл. оперативен директор за Великобритания в компанията Unibail-Rodamco-Westfield, собственик на молове, включително Westfield в Западен и Източен Лондон.