Пандемията промени фокуса на туристическата индустрия в глобален план. Интересът се насочи в посока здравни дестинации и здравен туризъм, както в България, така и по света. Това споделиха проф. д-р Мариана Янева, ръководител на Катедра „Икономика на туризма“ в УНСС, и проф. д-р Еленита Великова, преподавател в Катедра „Икономика на туризма“ в УНСС, в предаването "В развитие" на Bloomberg TV Bulgaria.
Според гостите здравето и превенцията са изключително важни в динамичната среда, в която живеем, и туризмът, свързан с това, отдавна трябваше да бъде фокус в България.
„Летният морски туризъм, който е най-атрактивен за 50% от населението като потенциален потребител, вече отстъпва на по-заден план, като водещи стават целогодишните форми на туризъм и четирисезонността“, каза Янева. Тя сподели добри примери на курорти у нас, които успешно се възползват от новата тенденция на засилено търсене в областта на балнеолечението.
Здравният туризъм е по-доходоносен, заетостта е на четири- и петзвездни хотели, носи по-добри приходи, а освен това е целогодишен, като България се ориентира добре в новите посоки, които пандемията е наложила в областта на туризма, изтъкнаха гостите в предаването.
Благодарение на възможностите, които предлага здравният туризъм, имаме шанс да развием в България концепция, която да осигурява целогодишни видове туризъм, като по този начин ще се елиминират част от лошите практики в сектора, които съществуват, добавиха експертите.
Според тях наличната база в България дава възможност да се фокусираме и върху бизнес туризма.
Събеседниците коментираха и темата за привличането на кадри в сектора. Според тях е важно да се насърчават видовете туризъм, които създават целогодишна заетост, а в България здравният туризъм и бизнес туризмът дават отлични възможности в тази посока. Стремежът трябва да бъде да се създава целогодишна заетост, която да привлича качествени, високоплатени кадри в туризма, смятат експертите.
Кариерните възможности, които предлага туристическата индустрия, са широки и не се изчерпват само с работа в бизнеса, допълниха те.
Според Адриана Ангелова, директор „Бизнес развитие“ в Sofia Hotels Management, която също се включи в разговора, образованието в сферата на туризма в България вече не е единствено теоретично и откъснато от реалните казуси и живата действителност, в която бизнесът днес оперира. По думите ѝ връзката между студентите, преподавателите и хората от бизнеса е отворена и това много подпомага подготовката на кадрите, за да бъдат те такива, каквито след това са полезни на компаниите.
Вижте целия разговор във видеото на Bloomberg TV Bulgaria.