IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

По-високите цени на самолетните билети не плашат пътешествениците

Анализатори твърдят, че пътуванията са се превърнали в основен приоритет за хората след пандемията

16:08 | 09.08.23 г.
Автор - снимка
Създател
Снимка: Bloomberg
Снимка: Bloomberg

Бумът на пътуванията след пандемията и ръстът на цените на самолетните билети покрай него не се очаква да отслабнат и през следващата година въпреки икономическата несигурност и намаляващите спестявания на домакинствата, пише Ройтерс.

Макар че остава въпросът колко дълго потребителите ще имат възможност да пътуват, авиокомпаниите, хотелите и анализаторите твърдят, че пътуванията са останали основен приоритет, а не „нещо, което би било хубаво да направиш“, както се смяташе в предишни години.

Международните пътувания са достигнали около 90% от нивата си отпреди пандемията тази година, твърдят от Международната асоциация за въздушен транспорт. За възстановяването са допринесли туристите от държави с по-хладен климат, които са пътували в Южна Европа въпреки рязко повишаващите се температури, включително и американски туристи.

„След пандемията много хора преосмислиха приоритетите си и започнаха да харчат повече за пътувания“, смята Дан Маккон, старши партньор в консултантската компания L.E.K. Consulting.

Това желание може дори да се засили през следващата година, твърдят от туристическата технологична компания Amadeus, чието скорошно проучване показа, че 47% от анкетираните са заявили, че международните пътувания са категория с голям приоритет сред дискреционните разходи за 2023 и 2024 г., в сравнение с 42%, които са ги определили така през предходната година. Извадката на Amadeus включва пътници от Великобритания, Франция, САЩ, Германия и Сингапур.

Тези тенденции увеличиха тримесечните печалби на туристическите компании, като круизни агенции като Royal Caribbean отчетоха рекордно високи резултати през последните седмици. Туристическите компании Booking Holdings и Airbnb отчетоха ръст на приходите си от съответно  27% и 18%, а авиокомпанията Delta и гигантът в областта на хотелиерството Marriott International прогнозираха силно търсене в бъдеще.

Германският авиопревозвач Lufthansa заяви, че резервациите за останалата част от годината в момента надхвърлят 90% от нивата преди пандемията и летният сезон ще продължи чак до октомври. От United Airline пък ще разширят обхвата на тихоокеанските си полети тази есен с нови полети до Манила, Хонконг, Тайпе и Токио.

Като цяло търсенето на пътувания в световен мащаб се очаква да нарасне с 22% на годишна база през 2023 г. и с 6% през 2024 г., прогнозираха от Moody's Investor Service във вторник. Цените на билетите, които в някои случаи са се увеличили с двуцифрени проценти след пандемията, едва ли ще се понижат драстично.

„Всички определят цените си спрямо търсенето – това е основното икономическо уравнение“, коментира пред Ройтерс Йожеф Варади, главен изпълнителен директор на нискотарифния превозвач Wizz Air. „Намираме се в условията на високи производствени разходи. Това оказва натиск върху ценообразуването.“

Хейли Бърг, главен икономист в онлайн туристическата агенция Hopper, каза, че не се очаква пътуващите в Европа и Азия да усетят значителни ценови облекчения тази есен. Тя очаква цените на самолетните билети по международните маршрути на дълги разстояния да останат високи, докато предлагането не надхвърли нивата отпреди пандемията, търсенето не се нормализира и цените на самолетното гориво не се понижат още повече.

Слабото място в САЩ остават пътуванията в рамките на страната, тъй като премахването на ограниченията, свързани със задължителното тестване за Covid-19, отприщи желанието на американците да почиват в чужбина.

"В началото на годината те си казаха: „Вижте, ще заминем на тази международна екскурзия, на която искахме“, и това доведе до наплив от американци на много места в Европа“, заяви пред Ройтерс Глен Фогел, главен изпълнителен директор на Booking Holdings.

Международните пътувания до Съединените щати през май са се увеличили с 26% на годишна база до 5,37 млн. посетители, но все още са с около 20% по-малко от броя на посетителите преди пандемията, отчетен през май 2019 г., сочат данни на Националната служба за пътувания и туризъм на САЩ.

Средната цена на двупосочен самолетен билет за вътрешен полет в САЩ в момента е 246 долара, или с 8% по-ниска спрямо 2022 г., показва приложението за резервации за пътувания Hopper.

Ръководителите заявиха, че нощувката в хотелска стая в САЩ е възможно да поскъпне поради липсата на предлагане, но отслабващото търсене би могло да смекчи този ефект.

„Очаква се растежът на международните пътувания да остане по-висок, отколкото в САЩ и Канада, където се наблюдава връщане към по-обичайните сезонни модели“, заяви финансовият директор на Marriott Катлийн Обърг.

В перспектива някои авиогрупи като собственика на British Airways IAG заявиха, че не е ясно дали търсенето може да бъде запазено стабилно. Анализаторите твърдят, че намаляващите спестявания на потребителите могат да доведат до спад в разходите им, ако инфлацията не се забави.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 16:08 | 09.08.23 г.
Най-четени новини
Още от Туризъм виж още

Коментари

Финанси виж още