IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Как проблемите на авиокомпаниите рефлектират върху туроператорите?

Кризата в авиационния сектор се задълбочава, а дискусията на европейско ниво за промяна в Директивата за пакетните туристически пътувания е без особен резултат

19:08 | 07.08.23 г.
Снимка: Bloomberg
Снимка: Bloomberg

Проблемите, които изпитват авиокомпаниите, пряко рефлектират върху работата на туроператорите. Недостиг на самолети и персонал, както и стачките на служителите са сред причините за затваряне на летища, за отмяна и закъснение на полети. В допълнение природните бедствия като пожарите, както се случи и това лято, объркват разписанията и са причина понякога пътниците да прекарват дни на летищата или да търсят алтернативни начини на придвижване. 

Кризата в авиационния сектор се задълбочава. В същото време дискусията на европейско ниво за промяна в Директивата за пакетните туристически пътувания продължава около две години без особен резултат, каза по БНР Павлина Илиева от Обединение "Бъдеще за туризъм". 

Настоящите правила се преразглеждат, за да се гарантира тяхната устойчивост при мащабни прекъсвания на пътуванията, като тези, които се случиха по време на пандемията от коронавирус.

Туроператорите, независимо дали използват редовни или нискотарифни линии, трябва да разрешават кризисни ситуации за своите клиенти почти ежедневно. Турагентите в Европа са разочаровани от нежеланието на Европейската комисия да наложи еднакви задължения на участниците по веригата на услугите в туристическия сектор, обясни Павлина Илиева.

Туроператорът е междинното звено в туристическата услуга, като трябва да спази договора със своя клиент. Затова потребителят е защитен, посочи тя.

"Туроператорът при едно пакетно пътуване е отговорен за цялото пътуване, без значение кой от доставчиците не си е изпълнил услугата в това пътуване. Клиентът от тази гледна точка е защитен от туроператора, че ще получи пълната си услуга, било то с прекачване, било то в сменен хотел или каквото е възможно в ситуацията да се направи, но клиентът през туроператора има изход“, каза Илиева.

Тя обясни, че туроператорът купува самолетните билети за туристически пътувания няколко месеца предварително, за да може да се оформи пакет и да се формира цена. Според нея необходимо е да има повече коректност в бизнеса от страна на авиокомпаниите. 

„Туроператорът с регресивен иск може да си върне заплатените суми от хотели и от фирми за трансфер. Претенциите за неизпълнени междуфирмени ангажименти на туроператорите и авиокомпаниите могат да се предявят по съдебен път. Но все пак, ако не може да бъде изпълнена определена услуга, то не трябва да бъде предлагана“, посочва Павлина Илиева. По думите й по този начин туроператорите постоянно губят средства.

Илиева посочи, че ако се случи на туроператор, който няма финансовите възможности или в момента не може да реагира…. може туристите да не бъдат обезпечени". 

Законодателството за пакетните пътувания и правата на пътниците се преразглежда на европейско ниво, припомня Даниела Стоева - член на изпълнителния борд на директорите на европейската организация на туроператорите.

"Директивата за туристическите пътувания е най-защитаващото потребителите законодателство в областта на пътуванията. Тя вменява на туроператорите цялата отговорност за осъществяване на пакетните пътувания. От своя страна гарантира сигурността на платените от туристите суми в случай на несъстоятелност на туроператора или невзъможност да изпълни задълженията си. В последната година наблюдаваме, че подобна защита все още не е постигната в другите части на туристическото предлагане, като например авиопревозвачите. Пропуските в съществуващото законодателство водят до много негативи", посочи Стоева.

По думите й макар да не се усеща в България, има много фалити на авиокомпании в Европа и целия свят. 

Разговорите вървят мудно, а промените са бавни до степен, до която туроператорите се питат - недосегаеми ли са авиокомпаниите. "Може би е по-лесно така за ЕК, когато един от участниците на пазара носи цялата отговорност и малко трудно е да пренасочим фокуса върху другите участници, и то ключовите". Стоева не вярва да се вземат решения в рамките на следващите 6-7 месеца. 

„Българският потребител на пакетни пътувания е защитен, но за да е пълна защитата е нужно създаването на Гаранционния фонд в туризма“, напомня още Даниела Стоева. Това обаче не решава проблемът, свързан с авиопревозвачите и неосъществяването на полетите. За да се покрие и това от гаранционния фонд, трябва да има промени на европейско ниво по отношение на пакетните пътевания, уточни тя.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 19:08 | 07.08.23 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Туризъм виж още

Коментари

Финанси виж още