Почти всички хотели в България (90%) са повишили цените на нощувките в някаква степен с между 10 и 50% спрямо миналата година. Над 60% от хотелиерите не възнамеряват да увеличават повече цените до края на годината, а една трета предвиждат повишение в рамките на до 10%.
Това става ясно от традиционното национално допитване до мениджъри и собственици на хотели на Българската асоциация на професионалистите в мениджмънта на хотели (BAHE) от началото на юни.
Близо 40% от мениджърите на хотели са повишили цените на нощувките в сравнение с миналата година с до 10%, което е под индекса на годишната инфлация. В сравнение с миналата година леко нараства делът на хотелиерите, които са повишили цените между 10 и 20% – близо половината, сочат резултатите от допитването.
Приходите от нощувки нарастват при две трети от хотелите в страната. В тази група горе-долу поравно се разпределят местата за настаняване, които декларират до 10% ръст на постъпленията и тези с ръст между 10 и 20%. На другия полюс са една трета от хотелите в България, при които или е налице някакъв спад (15%), или приходите са на нивата от 2022 г. (13%).
Източник: BAHE
„Ръстът в приходите не означава автоматично по-висока рентабилност, защото двуцифрената инфлация и значителният (в някои случаи над 20-30%) ръст на разходите за труд пристискат, а в често и изяждат печалбата“, коментират от Българската асоциация на професионалистите в мениджмънта на хотели.
Що се отнася до заетостта, при 40% от хотелите тя е останала на миналогодишните нива или се е свила. При една трета от тях заетостта нараства с до 10%, а една пета могат да се похвалят с ръст между 10 и 20%. Очакванията на хотелските мениджъри в тази поснока са по-скоро оптимистични, защото над половината от хотелиерите очакват да завършат 2023 г. с ръст на заетостта спрямо миналата година.
Недостигът на персонал се посочва като най-сериозното предизвикателство пред хотелиерите от близо 40% от респондентите – далеч пред невъзможността за дългосрочно планиране на бизнеса (23%) и инфлацията (20%). И ако миналата година половината от анкетираните са посочили повишението на заплатите като най-добро решение на проблема, през 2023 г. такова решение поддържат едва 30%.
От една страна, липсата на ентусиазъм за по-нататъшно увеличаване на възнагражденията може да се тълкува като сигнал за липса на достатъчен марж, а от друга – като липса на увереност, че дори при запазване на ръста на разходите за труд, това би довело до по-висок интерес сред потенциалните служители, посочват авторите на допитването.
Според анкетата решения ще се търсят и в посока внос на кадри от чужбина (26%) и ангажиране на студенти и ученици от горните класове със стажове и други програми за заетост (28%).
Източник: BAHE
Въпреки предизвикателствата една трета от хотелиерите в България декларират, че в момента бизнесът им се развива по-добре отколкото в считаната за еталон 2019 г., а други 23% очакват пълно възстановяване в рамките на една година. Почти половината от хотелиерите са на мнение, че до края на годината бизнес климатът в туризма ще се подобри още.
Относно готовността за инвестиции 60% от респондентите в допитването предвиждат някакъв по-сериозен ремонт или реновация на хотела, а една трета планират инвестиция в нов хотел или разширяване на съществуващия.
В националното допитване на BAHE се включиха инвеститори, собственици и мениджъри на хотели, които управляват над 13 хил. стаи, разпределена в места за настаняване с категории две, три, четири и пет звезди, всяко от които с над 15 стаи (за да се изключат къщите за гости и апартаментите за краткосрочен наем).
Тази леглова база е разпределена основно в градски (33%) и морски (28%), следвани спа (15%) и планински (10%) хотели.