След три години на ограничения на пътуванията заради пандемията и рязък ръст на енергийните разходи туризмът се завръща със замах, за да подкрепи икономиките на Южна Европа, докато жадни за слънце хора наваксват изгубеното време, пише Ройтерс.
Ранните резервации показват, че Италия, Испания, Гърция и Португалия може да постигнат рекордни приходи от туризъм тази година, помагайки за запълването на държавната хазна, опразнена от растящите разходи за обслужване на дълговете и кризата с разходите за живот.
Нещо повече, изглежда, че търсенето в луксозния сегмент расте.
„Днес в Италия имаме бум от гледна точка на туризма, който е невъобразим“, коментира Карло Месина, главен изпълнителен директор на най-голямата италианска банка Intesa SanPaolo пред инвестиционни анализатори.
„Невъзможно е да си намерите място в петзвезден хотел, ако искате да отидете на ваканция“, допълва той.
Туризмът е от жизненоважно значение за икономиките на Европа.
Туристическата индустрия е възлизала за 100 млрд. евро, или 6,2% от италианския БВП през 2019 г. преди пандемията от COVID-19 да постави сектора на колене. Ако се прибавят и по-широките приходи, генерирани от свързания с туризма бизнес, цифрата нараства над два пъти до 13%.
В Гърция туризмът съставлява не по-малко от една пета от брутния вътрешен продукт.
Броят на чуждестранните туристи, посещаващи Италия, е нараснал със 70,5% през първите два месеца на годината спрямо същия период на 2022 г., сочат данни на националната статистическа служба. Ако тенденцията продължи, Италия може да достигне или да надмине нивата преди пандемията.
През април гръцкият министър на туризма Василис Кикилиас заяви, че резервациите за лятото вече се насочват към нов рекорд.
Португалия е регистрирала над 2,8 млн. чуждестранни посетители от януари до март, най-доброто първо тримесечие в историята, сочат официални данни.
В Испания притокът на международни туристи през първото тримесечие е нараснал с 41,2% спрямо същия период на 2022 г. и е надхвърлил 13,7 млн. посетители, въпреки че все още е с 3,5% под нивото на същото тримесечие през 2019 г.
Туристическата индустрия вече се възползва. Авиокомпании като Lufthansa, easyJet и Ryanair потвърждават силни летни резервации, а Ryanair, в очакване на силно търсене, неотдавна поръча 150 нови самолета 737 Max-10 с опция за поръчка на още 150.
Германската туристическа компания TUI очаква силни приходи и по-висока печалба през 2023 г. Италианската туристическа компания Alpitour прогнозира ръст на оборота с 30% тази година.
„Вече виждаме много силно търсене на резервации за коледните празници през 2023 г. Отговаряме на 30 хил. до 35 хил. въпроса дневно, никога не сме виждали такъв брой преди“, казва главният изпълнителен директор на Alpitour Габриеле Бурджио.
На фона на упорито висока инфлация и повишаването на лихвите от Европейската централна банка бумът на туризма идва във възможно най-добрия момент.
Макар че промишлените компании отчитат спад на търсенето, в Италия и Испания секторите на услугите са нараснали съответно за четвърти и шести пореден месец през април, също стимулирани от туризма, сочи индекс на мениджърите по поръчките на HCOB Global.
Fitch посочи „силния ръст“ на туризма миналата седмица, когато запази кредитния си рейтинг за Италия.
В същото време Португалската централна банка повиши прогнозите си за икономическия растеж през 2023 г. до 1,8% спрямо 1,5%, основно заради очакваните „благоприятни развития“ в туристическия сектор и въпреки очакваната почти пълна стагнация в частното потребление тази година.
Гръцката централна банка прогнозира, че местната икономика ще нарасне с 2,2% през 2023 г., много над средното ниво в еврозоната, подкрепена от „благоприятните“ перспективи за туризма.
Ръстът на туризма се случва въпреки насрещните ветрове заради стачките, които нарушиха пътуванията, и притесненията от крайни климатични събития като горещата вълна в Югозападна Европа миналата година и наводненията сега в части от Италия. „
„Пътуванията са единственият разход от неосновна необходимост, който хората са готови да запазят или увеличат“, коментира главният изпълнителен директор на easyJet Йохан Лундгрен миналия месец.
Потребителите, които нямаха друг избор освен да купуват стоки вместо услуги по време на пандемията, сега искат да наваксат изгубеното време, коментират хора от индустрията.
„Изглежда, че има значителна промяна в поведението на потребителите, като празниците заемат централно място в приоритетите при потреблението, надвишавайки традиционни покупки като коли, мобилни телефони и часовници“, коментира Бурджио по време на хотелско събитие в Милано.
С отмяната на ограниченията за пътуване от Китай се очаква около 6 млн. китайски туристи да се отправят към Европа до края на годината, сочат прогнози на Китайският институт за анализи на туризма, публикувани от Европейската туристическа комисия.
Освен това италианската туристическа агенция ENIT е уверена, че се появяват нови, по-млади китайски туристи, които искат „задълбочени туристически преживявания“, които надхвърлят бързата обиколка на градски културни центрове.
„Китайците гледат сега към подценявани преди това дестинации като Сицилия, Италианската ривиера и крайбрежни дестинации, които преди това бяха неглижирани“, допълва агенцията.