Планът е наистина радикален: във вторник акционерите на туристическата компания Tui, която бе сериозно засегната от пандемията, ще се съберат за важно гласуване. Основната точка от дневния ред на виртуалното Общо събрание (ОСА) е гласуването за намаляване на капитала в съотношение 10 към 1. След това Tui иска да увеличи капитала - с до 1,8 млрд. евро, пише германският Handelsblatt.
Има много основания да се смята, че акционерите ще одобрят плана. Това не е първият случай, в който компанията поставя акционерите си под напрежение. И е вече четвъртото увеличение на капитала в рамките на няколко години. По този начин компанията е набрала два милиарда евро собствен капитал.
С настоящата мярка ръководството около главния изпълнителен директор Себастиан Ебел иска да се отърси от последиците от пандемията и да изплати оставащата държавна помощ. Компанията е получила 4,3 млрд. евро от държавата на няколко етапа. Част от помощта вече е върната.
Намаляването на капитала има значителни последици за акционерите. Техният относителен дял в дружеството остава същият, тъй като за всички акционери се издава една акция на всеки десет акции. Консолидацията води и до увеличаване на борсовата стойност на останалите акции.
Но ако акционерите искат да избегнат разводняване на относителния си дял при последващото увеличение на капитала, те ще трябва да закупят съответно нови акции. Tui планира така наречените увеличения на капитала с права. Те дават на съществуващите акционери привилегията първи да придобият новите акции.
„Тези капиталови мерки са достойни за съжаление", се казва в изявление от асоциацията на германските акционери Deutsche Schutzvereinigung für Wertpapierbesitz (DSW), „но за съжаление те вероятно са необходими, за да може компанията отново да се позиционира сигурно от капиталова гледна точка“.
Основният акционер Мордашов няма право да гласува
Най-големият акционер, руският олигарх Алексей Мордашов, отново няма право да гласува. Акциите му са замразени заради санкциите. Той не може да участва и в увеличението на капитала, поради което досегашният му дял от около 30% ще намалее значително.
Вероятно има причина, поради която акционерите няма да се разбунтуват. Досега държавата имаше право да преобразува част от държавната помощ в акции. Свързаната с това опасност от разводняване на книжата ще бъде избегната, ако всички капиталови мерки бъдат изпълнени по план. Тогава държавата вече няма да участва в Tui.
Но това си има цена. До един милиард евро ще са необходими за изплащане на вноската от „тихото участие“ и конвертируемата облигация, емитирана от държавата. В сумата са включени лихви и такса за отказа на държавата от преобразуване. Освен това ще са необходими още 800 млн. евро за изплащане на заемите от държавната банка KfW. Дружеството не се нуждае от одобрението на акционерите за планираното увеличение на капитала; то е обхванато от няколко предварителни решения.
Напоследък бизнесът на туристическата група отново се развива добре. През фискалната година, която приключи в края на септември, компанията постигна коригирана печалба преди лихви и данъци (Ebit) от 409 млн. евро при приходи от 16,5 млрд. евро. Една финансова година по-рано Tui все още генерира оперативна загуба в размер на 2 млрд. евро.
Неотдавна мениджърите около Ебел не се ангажираха с прогноза за следващите месеци. Но, от една страна, предварителните резервации почти са се върнали на нивата отпреди кризата. От друга страна, клиентите са склонни да харчат повече за своите почивки въпреки високата инфлация.
Пътуванията стават малко по-дълги, а мнозина резервират и по-високи категории хотели. Според последните данни на ръководството средната продажна цена през настоящия зимен сезон е била с 28% по-висока от тази през сравнимия период на миналата година. Въпреки това главният изпълнителен директор на Tui Ебел очаква тази тенденция да се нормализира донякъде.
В същото време Tui иска да достигне до нови клиенти - например чрез подразделението Tui Musement, което предлага на клиентите си екскурзии и дейности. Идеята за новото начинание: хората все по-често планират почивките си според това какво искат да правят, а не според това къде да отидат. Ако например става дума за почивка с гмуркане, в идеалния случай клиентът веднага се запознава със съответните предложения от Tui и резервира останалата част от пътуването там. За тази цел Tui възнамерява значително да разшири дигиталните възможности за планиране на почивките.
Непосредствено преди годишното общо събрание на акционерите Tui ще представи и данните си за първото тримесечие. Така акционерите ще получат допълнителна информация за това накъде се движи туристическият гигант.