България е една от страните в Европа с най-голям ръст и с най-голяма бързина на възстановяване на туризма спрямо предпандемичната 2019 г. Сезон Лято 2022 показва ръст от близо 20% спрямо летния сезон на 2021 г. Това съобщи заместник-министърът на туризма Ирена Георгиева, която представи анализ пред Националният съвет по туризъм.
Успешен летен сезон
Над 4,3 милиона туристи са пренощували в местата за настаняване с 10 и повече легла през летния сезон, като в тази цифра не се включват укранските граждани. Общото равнище на възстановяване на туристопотока е 93%, ако се приеме Летен сезон 2019 г. за 100%.
През изминалото лято пътуванията на българи в страната са над 2 млн., отбелязва се ръст на вътрешния туризъм от 7% спрямо 2021 г. Входящият туризъм също се възстановява - общият брой регистрации на чуждестранни туристи е над 2 млн. без настанените украински граждани. Увеличението спрямо 2021 г. в абсолютни цифри е над 500 хил., каза Георгиева, цитирана от пресцентъра на туристическото министерство.
„Въпреки това, най-рано през 2025 г. очакваме входящият туризъм да достигне равнището на Летен сезон 2019, като един от факторите е войната в Украйна“, посочи заместник-министърът.
За периода май-септември 2022 година 697 хил. румънски туристи са избрали България за своята почивка и това им отрежда първото място, следвани от Полша и Германия. Останалите важни за България пазари са Обединеното кралство, Чехия, Израел и др.
Вътрешният пазар остава водещ за зимните ни курорти
По време на срещата заместник-министър Георгиева представи и очакванията за зимен сезон 2022/2023, които на този етап са оптимистични. Прогнозата е, че отново вътрешният пазар ще е водещ за зимните ни курорти. Традиционно българските туристи извършват около 1 млн. пътувания с отсядане в местата за настаняване с 10 и повече легла за сезона. Очакванията са, че ще продължи възстановяването на входящия туризъм, като интерес има от пазарите на Великобритания, Румъния, Израел, Северна Македония, Сърбия и Гърция.
Нов подход за национална туристическа реклама 2023
В рамките на заседанието заместник-министърът на туризма Мариела Модева представи Годишната програма за национална туристическа реклама 2023. Сред основните цели в маркетинговата дейност на Министерство на туризма за следващата година са утвърждаване разпознаваемостта на бранд България като развита европейска туристическа дестинация, налагане положителен имидж на страната ни чрез пълния микс от маркетингови активности засилени рекламни кампании, насочени както към вътрешния, така и към приоритетните международни пазари. Ще се прилага оптимален микс от маркетингови инструменти, засилване на дигитализацията и постигане на максимална ефективност и ефикасност на всички рекламни дейности.
При кампаниите за зимен сезон 2022/2023 г. и летен сезон 2023 г. е приложен качествено нов подход, който е насочен към начина на купуване на реклама на целеви пазари - предварително зададени параметри за постигане на определени цели, както и максимално таргетиране и ангажиране на аудиторията. Фокус е обхватът на кампаниите във водещи национални телевизионни медии на целеви и перспективни пазари за промотиране на летен сезон 2022 г. Таргет групите са на възраст между 18 и 60 г., като се отчитат спецификите на всеки отделен пазар.
Вече са стартирали кампании в България, Австрия, Германия, Израел, Полша, Северна Македония, Чехия, и предстоят в Гърция и Сърбия за предстоящия зимен сезон, както и за подготовка на летен сезон 2023 г.
Министерство на туризма ежегодно планира представянето на България на международни туристически изложения с представителни щандове – близо 30, неразделна част от Годишната програма за национална туристическа реклама. През 2023 г. България ще бъде страна партньор на изложението AITF в Баку, Азербайджан.