Равносметката за летния туристически сезон в България е положителна въпреки негативните очаквания през пролетта и ниския брой резервации. Разликата със стойностите от 2019 г. започва да се стопява. Това коментира министърът на туризма Илин Димитров в ефира на предаването „Бизнес старт“ по Bloomberg TV Bulgaria.
„Това лято беше малко по-силно от това, което очаквахме... в крайна сметка отбелязахме 80% ръст спрямо 2021 г. Като нетна стойност стопяваме разликата с периода отпреди пандемията. Очаквахме да сме -25% спрямо 2019 г., а сме -17%. Смятаме, че и зимата ще бъде много силна, защото по предварителни данни интересът е много голям“, посочи министърът.
По негови думи големият ръст спрямо 2021 г. не е необичаен, тъй като това се случва във всички сектори, но по-важната база за сравнение е 2019 г. – годината преди пандемията.
„Към курортите ни има силен интерес от Чехия, Полша, както и почти пълно възстановяване в броя на туристите от Израел и Великобритания. За сметка на това не се справяме добре с немския пазар, където спадът е значителен“, каза още министърът на туризма. „Минали години сме имали 700 хиляди туристи от Германия, тази година са само около 200 хиляди. Те са по-предпазливи заради близостта ни до военните действия в Украйна“, коментира Димитров.
Според него е по-перспективно да привличаме туристи от други държави в Източна Европа, тъй като те са в същата ситуация и нямат особени притеснения, докато някои народи, като германците, са по-консервативни.
По отношение на руските туристи през летния сезон има регистрирани 60 000 души, които са най-вече собственици на имоти. Има осезаем спад от предишни години, като от 2015 г. броят на туристите от Русия намалява прогресивно, но туроператорите са гъвкави и намериха алтернативи в близките пазари, каза Димитров.
Илин Димитров посочи, че българският турист остава на първо място като дял от общите посетители и минава 60% от всички туристи, като стойностите са почти равни на миналогодишните. „Имаме устойчивост на търсенето от българи... Време е и да се развенчае митът, че ние можем да се конкурираме с Гърция и Турция. Гърция има 14 400 км брегова ивица, Турция има 7000км, а България има 350 км. Можем да се учим и сътрудничим с тях, но няма как да бягаме в една и съща писта“, посочи той.
По негови думи най-голямото предизвикателство за хотелиерите е в ценообразуването.
„Хотелиерите ще имат печалби и те няма да са малки, но това е благодарение на тавана на цените на тока, което спаси донякъде бранша“, заяви Димитров.
Вижте целия коментар във видеото на Bloomberg TV Bulgaria