IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Може ли туризмът да облекчи инфлационния натиск в Турция?

Туризмът формира около 13% от брутния вътрешен продукт на страната

15:52 | 07.02.22 г.
<p>
	Истанбул. <em>Снимка: Pixabay.com</em></p>

Истанбул. Снимка: Pixabay.com

Инфлацията е битка, която много хора по света в момента водят. Но тя е особено тежка в Турция, където за хората е все по-трудно да свържат двата края, пише ВВС.

Те взимат трудни решение за това какво могат да си позволят и как да изготвят бюджета си.

Комбинацията от ускоряваща се инфлация и валута, която изгуби почти половината от стойността си, създаде криза с разходите за живот в страната.

Инфлацията скочи до 48,7% през януари, след като стигна 36% през декември. Някои икономисти обаче смятат, че реалното ниво може би е много по-високо.

„Има група учени, които са изготвили технически показател на инфлацията. Техният измерител е близо до 60% (за декември). Това създава огромно бреме за обществото като цяло“, казва Дурмус Йълмаз. Той е бивш гуверньор на Турската централна банка в периода 2006-2011 г., а сега е член на опозиционната партия.

Само дни преди публикуването на данните за инфлацията за януари президентът Реджеп Тайип Ердоган освободи Саит Ердал Динчер, ръководител на националната статистическа агенция.

Местните медии съобщиха, че решението се дължи на недоволството на президента от влошаващата се икономическа ситуация и желанието му да си спечели още един мандат следващата година.

След две седмици Турската централна банка ще се срещне, за да обсъди стратегии, с които да се облекчи бремето за домакинствата.

Едва ли централните банкери ще се обърнат към обичайния метод за охлаждане на инфлацията с по-високи лихвени проценти.

Причината е, че президентът Ердоган вярва, че по-високите лихви са причина за инфлацията – позиция, която противоречи на традиционната икономическа теория.

През четири от последните пет месеца той накара централната банка вместо това да намали лихвените проценти.

Миналата седмица президентът заяви, че за „известно време“ хората в страната ще трябва да „понесат бремето“ на инфлацията.

Високите цени и обезценяващата се валута притискат сериозно бюджета на домакинствата. Цената на червеното месо например се е вдигнала толкова много, че много семейства вече не могат да си го позволят. А тези, които могат, купуват много по-рядко или в по-малки количества.

През декември сривът на лирата принуди хранителните магазини да сменят цените на продуктите почти всеки ден.

Тласък от туризма?

Икономическата ситуация става все по-жестока във вътрешността на страната. Но изгодният валутен курс направи Турция привлекателна дестинация за хора от други части на света.

Преди пандемията с коронавируса през 2019 г. туризмът донесе на Турция 34 млрд. долара. И макар че блокадите и ограниченията при пътуване потиснаха сектора през 2020 г., той се възстанови през 2021 г.

Броят на пристигащите туристи е скочил с 85,5%, макар че приходите все още са с една трета по-ниски, отколкото преди пандемията.

Себнем Алтън води групови обиколки из страната за компанията Grand Circle Travel. Според нея резервации има, но възстановяването все още е крехко.

„През отминалия сезон хората можеха просто да отменят пътуванията си в последната минута и агенциите бяха доста гъвкави с това, което е нещо ново“, казва тя. „Затова, макар че имаме резервации и всичко изглежда наистина розово за предстоящата година, никога не можем да бъде сигурни, че тези резервации ще се осъществят“.

Туризмът формира около 13% от брутния вътрешен продукт на Турция. Страната е шестата по популярност туристическа дестинация за 2019 г., според Световната организация по туризъм. Но дори тогава благоприятният обменен курс е бил ключов фактор за привличането на туристи.

Ако индустрията продължи да се възстановява, докато ограниченията върху пътуванията все повече се облекчават тази година, това може да донесе по-широки икономически ползи за Турция, посочва Роджър Кели, водещ регионален икономист в Европейската банка за възстановяване и развитие (ЕБВР).

Според него един от основните структурни проблеми за икономиката е дефицитът по текущата сметка на страната, което означава, че стойността на стоките и услугите, които Турция внася, е над тази на износа.

Повече приходи от туризъм ще помогнат да се намали този дефицит, казва той.

„Очевидно, ако имаш добри приходи от туризъм, това ще помогне да се намали дефицитът по текущата сметка, което прави финансирането му по-лесно, а това подкрепя лирата. Това означава, че проблемът ти с инфлацията намалява, тъй като по-слабата лира помага да се захрани инфлацията“, казва Кели.

„Затова, от тази гледна точка, ако имаш сравнително силен туристически сезон, това помага да се подкрепи лирата и да се свали инфлацията“, добавя той.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 09:21 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Туризъм виж още

Коментари

Финанси виж още