В рамките на август предстои да бъдат стартирани процедурите за сключване на рамкови споразумения за закупуване на лекарствени продукти за лечение на онкологични заболявания за нуждите на лечебните заведения от страна на Министерството на здравеопазването (МЗ). Това става ясно от отговор на служебния здравен министър д-р Галя Кондева на въпрос на независимия депутат Георги Куков.
Според Кондева са отпаднали всички нормативни пречки за провеждането на търга, а лечебните заведения са събрали заявки за нов двугодишен период.
Служебният здравен министър уточнява, че последните рамкови споразумения за закупуване на лекарствени продукти за нуждите на лечебните заведения са изтекли на 31 декември 2021 г.
В периода април - юни 2021 г. са били събрани заявки от лечебните заведения в страната за нужните им количества лекарствени продукти за периода от 1 януари 2022 г. до 31 декември 2023 г. През септември 2021 г. е обявена процедура за сключване на рамкови споразумения чрез Електронната система за закупуване на лекарствени продукти за нуждите на лечебните заведения, но тя е обжалвана и в последствие отменена с окончателно решение на ВАС. В резултат на прекратяването в периода май - юни 2022 г. са събрани нови актуализирани заявки от лечебните заведения за нужните количества лекарствени продукти до края на тази година.
През юли 2022 г. беше обявена нова процедура, но тя също беше обжалвана и отменена от ВАС, посочва здравният министър.
Уточнява се, че спрямо функциите си на Централен орган за покупки в сектор „Здравеопазване“ през последните три години МЗ полага постоянни усилия за провеждане на процедура за сключване на рамкови споразумения за закупуване на лекарствени продукти за нуждите на лечебните заведения в страната, в това число и на лекарствените продукти, прилагани в болничната медицинска помощ, които се заплащат от НЗОК извън стойността на оказваните медицински услуги. Но липсата на действащи рамкови споразумения към настоящия момент е основно поради забавяне на процедурите в резултат на обжалвания, както и забавянето на приемане на измененията на Закона за обществените поръчки, които позволяват на Централния орган за покупки в сектор „Здравеопазване“ да провежда обществени поръчки в Електронната система, разработена за тази цел.
Централизираното договаряне на лекарствата чрез рамкови споразумения, които сключва Министерството на здравеопазването, се оказа недостатъчно ефективен. В последните няколко години такива липсват и на практика цените на медикаментите за лечение на онкологични заболявания не са договорени на централно ниво. Така се стигна до промяната в Закона за здравното осигуряване – въвеждането на среднопретеглена цена като механизъм за контрол върху цените на лекарствата.