Системата за спешна помощ по въздух ще бъде напълно функционална и ефективна в края на 2026 година. Първият хеликоптер се очаква да бъде въведен в експлоатация на 15 януари 2024 г. Това каза министърът на транспорта Георги Гвоздейков, който бе изслушан в ресорната транспортна комисия в парламента. Министърът посочи, че се очаква неговото пристигане на 15 декември, като вече хеликоптерът бил в изпитателна фаза.
Около 15 януари се очаква да заработи първата оперативна база на територията на София с периметър около 170 км. Влизането в експлоатация на останалите оперативни бази ще бъде с графика, с който ще пристигат хеликоптерите, каза транспортният министър. Той съобщи, че в края на юни 2024 г. ще пристигне вторият хеликоптер, 2025 г. – януари – третият, юли – четвъртият и така до 2026 г. средата ще дойдат шестте хеликоптера.
„Това е дълъг процес, но важното е, че България ще стане една от страните в Европа, която ще разполага със система за спешна медицинска помощ по въздух“, каза Гвоздейков, цитиран от БТА.
Министърът посочи, че до дни първа група от шестима пилоти заминава на обучение в Италия, за да придобият съответния тип към лиценза си. В България няма пилот, който да притежава такъв тип лиценз. Заедно с тях заминават и трима инженери, които са също към състава, обясни министърът.
По думите му болничните заведения работят доста сериозно за лицензиране на съответните летални площадки. Направена е промяна за облекчаване процедурата за лицензиране на болнична летателна площадка.
Относно летателните бази, където трябва да бъдат базирани хеликоптерите, вчера на правителственото заседание е прехвърлен последният терен към Министерство на здравеопазването в Долна Митрополия, каза транспортният министър, след което уточни, че към момента здравното министерство разполага с абсолютно всички терени и до средата на октомври ще бъде обявена процедурата за изграждане на шестте оперативни бази.
Припомняме, че правителството спря ликвидацията на "България хели мед сървиз" ЕАД – дружеството, което беше създадено за осигуряване на въздушен транспорт с хеликоптери за нуждите на спешната медицинска помощ и така именно частното дружество работи за тази дейност