IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Въздушните линейки, които все не идват

Има две подадени оферти по търга за наем на медицински хеликоптер, но съществуването на фирмата оператор е под въпрос

16:10 | 18.01.23 г.
Снимка: Pixabay
Снимка: Pixabay

България има шанс да сключи договор за наем на медицински хеликоптер за спешна помощ до 17 февруари, докогато трябва да има избран изпълнител, и реално машината да влезе в употреба от средата на годината. Това обаче може да се случи, ако междувременно не бъде закрито дружеството „България Хели Мед Сървисиз“ ЕАД. Това стана ясно от пресконференцията на „България Хели Мед Сървисиз“ ЕАД – фирмата, която беше създадена да реализира проекта за въздушна спешна помощ у нас.

Директорът на дружеството Георги Гвоздейков даде разяснения за дейността на фирмата, след като вчера изтече срокът за подаване на оферти за наем на хеликоптер за оказване на спешна медицинска помощ.

Две са подадените оферти по обществената поръчка за наемане на медицински хеликоптер за спешна помощ - от Словакия и Белгия, обяви Гвоздейков. Той уточни, че предстои да се състави комисия, която да оцени документите на двете компании и ако има липси в тях, те ще имат пет дни да осигурят необходимата документация. След това ще се отворят техническите предложения и накрая ще се отворят ценовите предложения.

В най-добрия случай спешна помощ по въздух с хеликоптера под наем ще може да се оказва от средата на тази година, разясни Гвоздейков. И уточни, че сертифицирането на дружеството като авиационен оператор обаче не може да стане до 17 февруари, тъй като необходимите документи за това се подават при наличие на хеликоптер и сключен договор. В момента се работи по документация, която е свързана с експлоатацията на авиационния оператор, предстои да започне процесът по лицензиране. 

Наемът на хеликоптера за една година е около 1,7 млн. евро и средствата за този период са осигурени, за последващите периоди ще се търси ново финансиране, стана ясно още от думите му.

За да функционира въздушна медицинска спешна помощ, трябва да има достатъчно болници с хеликоптерни площадки в страната. Проблем за София няма, тъй като три лечебни заведения разполагат с подобна инфраструктура, но липсва такава в другите региони на страната.

Според проекта за въздушна помощ територията на България е разделена на 6 региона, като идеята е до най-далечната точка във всеки от тях да се стига до максимум 30 минути и да има площадка за кацане на хеликоптера. Необходимо е също всички заинтересовани институции – Министерството на здравеопазването, Министерството на транспорта, Спешна помощ и телефон 112, да заработят в една посока, каза още Гвоздейков.

Предисторията

Държавната компания „България Хели Мед Сървисиз“ ЕАД беше създадена от предходното редовно правителство през лятото на 2022 г. при управлението на четворната коалиция с премиер Кирил Петков. В последния работен ден на миналата година (23 декември) обаче служебното правителство пусна за обществено обсъждане проект за закриване на новосъздадената държавна структура. В проекта на решение на служебното правителство за закриване на дружеството „България Хели Мед Сървиз“ ЕАД се посочва, че дейността му в последните месеци „не дава оптимистична перспектива за реализацията на този изключително важен за държавата и обществото проект".

Миналата седмица пък служебният министър на транспорта Христо Алексиев обяви, че Държавният авиационен оператор поема оказването на спешна помощ по въздух и проектът се прехвърля от „България Хели Мед Сървисиз“ към Държавния авиационен оператор. Тогава Алексиев заяви: „Редовното правителство в последните си дни създаде една структура, която не можа да проработи добре - „България Хели Мед Сървис“. Това наложи ние да направим анализ и да преосмислим тази дейност. Анализите показаха, че по-ефективно тази дейност може да се изпълнява, ако бъде поверена на Държавния авиационен оператор“.

Днес обаче директорът на „България Хели Мед Сървисиз“ Георги Гвоздейков заяви, че все още няма постановление за закриване на дружеството. Той атакува намерението на служебното правителство да прехвърли въздушната медицинска помощ към Държавния авиационен оператор (който обслужва въздушния транспорт на президента, премиера и правителствени представители). По думите на Гвоздейков никъде в Европа няма въздушна медицинска помощ към държавен авиационен оператор. Той обясни, че в Европа са създадени сдружения с нестопанска цел, които работят за обществото и които са регистрирали търговско дружество. Затова е създадена и „България Хели Мед Сървисиз“ - за да се спазят правилата и дружеството да получи лиценз за въздушна медицинска помощ.

Въпреки неясното бъдеще компанията продължава работа по наемането на хеликоптер, който да осигурява спешна помощ в страната, докато здравното министерство купи шестте хеликоптера по Плана за възстановяване и устойчивост.

Гвоздейков отбеляза, че ако дружеството бъде закрито, всички усилия по получаването на лиценз за спешна медицинска помощ по въздух "отиват на боклука".

На въпрос дали има политическа атака срещу дружеството днес Георги Гвоздейков отговори, че политическите мотиви трябва да се извадят от този проект, защото те "единствено пречат“ на реализацията. „В крайна сметка всички трябва да се разграничим от политиката, защото обществото има неистова нужда от реализирането на този проект“, каза Гвоздейков.

Припомняме, че Георги Гвоздейков напусна мястото си в парламента като депутат от „Продължаваме промяната“, за да оглави новата структура.

Днес той поясни, че от съществуването си досега дружеството е свършило много обемна работа по лицензиране на дейността, подготовката на екипи с пилоти, провеждане на обществена поръчка. Към момента процесът по лицензиране на структурата не е приключил, екипи не са сформирани, а липсва и необходимата инфраструктура, стана ясно от коментари на Гвоздейков.

Междувременно преди дни Министерството на здравеопазването обяви процедура за договаряне без предварително обявление за закупуване на хеликоптери за спешна медицинска помощ. Целта е бързина на възлагането и гарантиране на необходимото технологично време за доставката и приемането на първия от общо шест хеликоптера в рамките на 2023 г., обясниха от министерството.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 16:11 | 18.01.23 г.
Специални проекти виж още
Още от Здравеопазване виж още

Коментари

Финанси виж още