Общият брой на регистрираните електронни прегледи от общопрактикуващите лекари и специалистите от извънболнична медицинска помощ през Националната здравно-информационна система (НЗИС) надхвърли 80 хиляди за един ден. Това е рекорд от пускането на модула през януари 2022 година, когато на ден се регистрираха средно по 15 хиляди е-прегледа, съобщават от „Информационно обслужване“.
Освен това близо 40 хиляди електронни направления са регистрирани само в рамките на днешния ден. За сравнение, от пускането в експлоатация на „е-направление“ на 8 декември 2020 г. досега, средно на ден са се издавали по около 1000 електронни документа.
Високият брой се дължи на това, че от днес в системата са реализирани нови функционалности, които дават възможност за електронно издаване на направления за консултация, високоспециализирани дейности, медицинска експертиза и хоспитализация. Досега електронни направления се издаваха само за медицински дейности и Covid-19.
Електронните направления заместват изцяло хартиените еквиваленти, които се използваха до този момент. Разработена е и изцяло изградена номенклатура за отчитане на резултати към НЗИС за медико-диагностични дейности от направленията за лабораторни изследвания. Системата получи и подобрена версия на модулите за „е–рецепта“ и „е – преглед“.
„С реализацията на новите функционалности в НЗИС завършваме напълно дигитализацията в извънболничната помощ“, каза изпълнителният директор на „Информационно обслужване“ АД Ивайло Филипов. По думите му това е изключително важна стъпка за въвеждането на електронното здравеопазване в България, което значително подобрява качеството на здравните услуги и позволява на институциите да вземат навременни стратегически управленски решения.
Новите функционалности на системата позволяват на лекарите и лабораториите да изпращат резултатите от изследванията директно в НЗИС и са достъпни в електронното медицинско досие на пациента. Данните от електронното медицинско досие се достъпват единствено с Квалифициран електронен подпис (КЕП) и са на разположение на пациента по всяко време на денонощието. Така всеки здравноосигурен разполага с резултатите от прегледите си, назначените му медицински изследвания, предписаните му лекарства, издадените му електронни рецепти и др.
Част от софтуерните разработчици, които предлагат медицински софтуер, все още не са интегрирали продуктите си към НЗИС или не са актуализирани софтуерите при техните клиенти, което създава трудности при реализацията на електронни документи в системата. От друга страна, част от общопрактикуващите лекари и специалистите от извънболнична медицинска помощ не са преминали обучение от техните софтуерни доставчици за работа с електронни направления и се налага да се обучават в движение, което забавя тяхната работа. „Информационно обслужване“ АД е предоставило цялата необходима информация за провеждане на навременни обучения и адаптиране на клиентските софтуери преди няколко месеца.
„Следващата голяма стъпка за електронното здравеопазване в България е пълната дигитализация в болничната помощ, която е предвидена за месеците август и септември“, каза още Ивайло Филипов.
преди 2 години да вървят на майната си всички лекари барабар с електронните си "прегледи" ... отговор Сигнализирай за неуместен коментар