IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Войната в Черно море не е единственият проблем за руските фермери

Пристанищата в Азовско море са претоварени и пратките се бавят, което бави износа на пшеница

21:09 | 09.08.23 г. 5
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
Снимка: Bloomberg LP
Снимка: Bloomberg LP

Преди ден украинският президент Володимир Зеленски де факто обяви война на Русия в Черно море. "Ако руснаците продължават да обстрелват цивилни цели и пристанищна инфраструктура, ще останат без кораби", каза той пред журналисти от Южна Америка.

Ескалацията на напрежението в региона обаче не е единственият проблем на руските фермери. След две години на отлична реколта силозите на пристанищата са пълни, въпреки големия износ, пише Bloomberg. Само през юли Русия е изнесла 4,4 млн. тона пшеница. За сравнение точно толкова изнася и Украйна в най-силния месец, когато все още работеше черноморското споразумение - октомври 2022 година.

В останалите месеци износът варира, но средно около 3 млн. тона, сочат данните на ООН, която беше посредник при зърнената сделка.

Данни на руската анализаторска компания SovEcon сочат, че през миналата селскостопанска година Русия е изнесла 46,9 млн. тона пшеница. Прогнозата за тази е ръст до рекордните 48,1 млн. тона, като един от факторите за това увеличение са ограничените способности за износ на Украйна.

Русия изнася своята зърнена продукция основно чрез морски транспорт, разказват още анализаторите. Сега фермерите имат сериозни затруднения и за преноса на пшеницата към пристанищата, защото има "задръствания" навсякъде - с жп превоза до терминалите, след това и с товаренето и експедирането на корабите. Проблемите само се увеличават в последните месеци, допълват още анализаторите.

Липсата на достатъчно място за съхранение пък може да доведе до смесването на различни класове пшеница, което да влоши качеството на цялата пратка, предупреждават и от московската консултантска компания "Икар".

В средата на юли морски дронове разрушиха едно от платната на Кримския мост и трафикът, включително и на туристи, които са силно насърчавани от властите да почиват в Крим, се насочи към алтернативни маршрути. Част от тях са и корабите, и фериботите през Керченския пролив, което допълнително увеличава работата на пристанищата.  

По данни на SovEcon пристанищата в Азовско море вече не приемат пшеница за съхранение заради липсата на достатъчно силози. Руските фермери използват съоръженията там, но пшеницата обикновено се претоварва на по-големи кораби в Керченския пролив и се транспортира през Черно море.

В края на юли и началото на август започва да се вижда намаляване на износа на пшеница от Русия, сочат анализи на SovEcon. Същевременно и цените на вътрешния пазар тръгаха нагоре, макар че на световните пазари в последните дни се наблюдава успокоение, пишат анализаторите, които следят пазара от 1991 година насам.

Заплахите в Черно море

На този фон към главоболията на фермерите се добавя и ескалацията на напрежението в Черно море. В средата на юли Русия излезе от зърнената сделка и заплаши, че ще третира като потенциално носещи военна продукция корабите около украинските пристанища. В следдващите седмици последваха и масови обстрели на пристанищната инфраструктура в Одеса - основното пристанище в зърнената сделка, както и по терминали на р. Дунав, използвани от Украйна за износа на всякакви стоки.

Киев отговори с аналогични заплахи - всички кораби около руските пристанища ще се смятат за потенциално военни, а зоните в източните части на Черно море - опасни за мореплаването. Морски дронове затвориха за кратко най-голямото черноморско пристанище на Русия - Новоросийск, което е от съществено значение за износа на петрол, но там се намират и големи зърнени терминали.

Дронове поразиха и петролния танкер Sig в Керченския пролив. Корабът е под американски санкции заради участие във войната в Сирия.

Изострянето на ситуацията може да накара корабособствениците да премислят добре заявки за товари от пристанища в Черно море и това само ще влоши проблема с липсващите места за съхранение на пшеницата.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 21:09 | 09.08.23 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Земеделие виж още

Коментари

5
rate up comment 0 rate down comment 0
Алехандро
преди 1 година
Голямата драма е, че нямат техническа поддръжка и резервни части за западната селскостопанска техника, която накупиха като невидяли. За това, едно от главните условия за подновяване на зърнената сделка бе разрешен вног на резервни части и техника за селското стопанство.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
4
rate up comment 8 rate down comment 4
penkiler1415
преди 1 година
Прблемите за Русия ще стават все повече и повече. До края на годината украинците ще затворят небето си, ще получат Ф16 и атаките им с дронове ще станат ежедневие за руските градове.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 23 rate down comment 14
Скъсана_Ушанка
преди 1 година
До: cyclopМежду другото слабоумче, няма ли да одиш на палатка пред М О Ч А? Или надника там слабичък и много пече? :)))) Еййй, празноглавци копейнишки клети...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 24 rate down comment 15
Скъсана_Ушанка
преди 1 година
До: cyclop Ооо, топ слабоум, дали си вярваш на глупостите, които си наплякал или е важно надника да тече? А държавата -терорист е ясна, цял свят (без няколко себеподобни и държави) я посочва с пръст - Москалия - Мордор - пPaccия - Рашacтан. Ама ти си гpyхти глупостите иначе.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 16 rate down comment 28
cyclop
преди 1 година
Терористичната организация Правителство на Украйна вече напада петролни танкери, опитвайки се да създаде екологична катастрофа. Лошото е, че основна цел на безжалостната и отчаяна терористична организация е да предизвика инцидент в атомната централа в Запорожие. Реакцията на западните държави - финансират ги и ги въоръжават. Безумни времена.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още