Международният производител на семена Syngenta ще пусне догодина в САЩ нов вид пшеница, разработен посредством сложни техники за кръстосване, побеждавайки конкурентни компании, които също се опитват да разработят пшеница с по-високи добиви във време на намаляване на световните доставки на зърно, пише БТА, позовавайки се на Ройтерс.
Хибридната пшеница, която съчетава положителни черти от две родителски растения, се появява, след като лошото време намали реколтата от зърно, а войната в Украйна наруши редовните доставки, изпращайки цените до рекордно високи стойности тази пролет.
Syngenta, която започна да работи върху хибридна пшеница през 2010 г., каза, че през следващата година на пазара ще има достатъчно семена, за да могат фермерите в САЩ да засадят около 5000 до 7000 акра.
Въпреки че това е малка част от насажденията в страната, става дума за най-голямото пускане на хибридна пшеница на компанията на пазара. Това може да отвори вратата за повече семена през 2024 г. и след това, тъй като войната и изменението на климата правят доставките на храна в света все по-уязвими.
Производителите на царевица и други култури като ечемик отдавна се възползват от хибридните семена, повишаващи добивите. Пътят към пазара е изключително бавен за пшеницата, тъй като процесът на развитие е по-скъп и труден, а компаниите виждат по-малък потенциал за възвръщаемост, казаха изследователи.
Ползите от новата реколта все още не са сигурни. Три независими компании за семена, които произвеждат хибридна пшеница тази година по споразумения със Syngenta, казаха пред Ройтерс, че не са сигурни, че реколтата ще доведе до променящи се резултати за производителите. Те добавиха, че ще отнеме повече време, за да се определи как икономически ефективно да се произвеждат най-добрите семена.
Френският отдел на компанията заяви, че Syngenta е отложила пускането на пазара на подобен тип пшеница, тествана във Франция, след разочароващи резултати. Американските и френските хибриди са пригодени за местните условия на отглеждане, които могат да включват заплахи от болести по растенията и необходимостта да се спазват стандартите за качество при смилане и печене, коментира компанията.
Според Syngenta нейната американска пшеница, която ще се продава под марката AgriPro, може да увеличи добивите с цели 12 до 15 процента и да направи посевите по-стабилни, добавяйки, че привлича силен интерес от фермерите.
Пшеницата "е единствената голяма хранителна култура, която все още не се е възползвала от значителни технологии. Хибридите ще променят това", казва Джон Рич, ръководител на операциите със зърнени култури в Syngenta Seeds в Северна Америка.
Близо 100 години
Фермерите са използвали хибридни семена от 30-те години на миналия век за отглеждане на царевица, последвана от други култури, вариращи от фъстъци до домати. Хибридната царевица е помогнала на добивите в САЩ да се покачат от 20 бушела на акър през 1930 г. до 140 бушела до средата на 90-те години. До 1960 г. 95 процента от площта с царевица в САЩ са били засети с хибридни семена.
"Царевицата е наистина лесна за производство, докато с пшеницата е трудно", каза Чарли Фогел, главен изпълнителен директор на Асоциацията на производителите на пшеница в Минесота.
Други големи световни компании за семена, включително Bayer и BASF, разработват хибридна пшеница, но изостават с няколко години от Syngenta. За разлика от генетичната модификация, хибридизацията на културите не е предизвикала противоречия сред потребителите. Въпреки че се използва широко в соеви и царевични култури, с които се храни добитък, промяната на растителните гени отдавна е табу за пшеницата, която се прави на хляб и тестени изделия.
преди 1 година Само за протокола: хибридите са на пазара от години. Не само при растенията, при животните също. :) отговор Сигнализирай за неуместен коментар