За повечето хора B Corp е нещо, чието значение трябва да проверят в интернет. За компании, чиято цел е устойчивото развитие и отговорност към околната среда, е сертификат за работата им, към който се стремят. Темата беше дискутирана по време на годишния форум Energy of Tomorrow, организиран от Investor.bg.
У нас този сертификат не е толкова познат и не е от голямо значение за потребителите, коментира Силвия Павлова от Wooden Spoon, една от малкото козметични компании в света с такова отличие. Козметиката обикновено се свързва с неетични практики, отбеляза тя и допълни, че за служителите, особено от по-младото поколение, е важно да бъдат спазвани устойчиви практики за развитие.
Силвия Павлова. Снимка: Investor Media Group
От друга страна B Corp променя визията и дава много идеи за нови интересни продукти като например хавлиени кърпи от пластмаси, извлечени от световния океан, или биоразградими опаковъчни кутии, произведени от рециклирани отпадъци.
"Разликата в цената между конвенционалната и тази кутия е 3 ст. Защо други не са се сетили", коментира Павлова.
Сертификатът дава и независима оценка на работата на компанията, отбеляза още Петя Манастирска, мениджър "Устойчиво развитие и качество" в "Девин". Компанията е част от тази общност от няколко години и сред проектите за устойчиво развитие са бутилките от изцяло рециклирана пластмаса. Манастирска отбеляза още, че промененият дизайн на бутилките - с по-ниско гърло, което намалява големината на капачката, както и използването на по-тънка пластмаса, също са част от мерките за намаляването на пластмасовите отпадъци.
Петя Манастирска. Снимка: Investor Media Group
През миналата година компанията, заедно с Българската фондация "Биоразнообразие", започнаха тригодишен проект за опазване на торфищата в Западните Родопи. Те са част от екосистемата на Чаирските езера - седем водоема в Западните Родопи, разположени от 1360 м до 1460 м надморска височина. Торфищните зони са рядкост за България, природен феномен, който обаче е застрашен от климатичните промени, отбеляза Манастирска.
"Устойчивостта дава конкурентно предимство", категоричен беше Савин Дянков, директор "Капиталови пазари и финансови консултантски услуги" в PwC България. Според него младите хора харесват такива компании и това носи реални ползи.
Савин Дянков. Снимка: Investor Media Group
Дянков обаче допълни, че Европа е "едно много интересно място" и понякога регулациите са извън иновациите. Той даде за пример новите техологии в Китай, които например дават възможност да се смени батерията на електромобил в движение, а в Европа - "капачка, която ти бърка в носа".
Генерални партньори на Energy of Tomorrow са ACT Group и Електрохолд България. Основен партньор е Axpo България. Партньори на събитието са АмонРа Енерджи, Индустриален Холдинг България, КЕР ТОКИ ПАУЪР АД, Photomate, Електроенергийния системен оператор, CFP Energy, Devin, Рувен Транс и Нова Транслейт.
Събитието се организира с подкрепата на Ведра кафе, White Bite Catering, Print.bg и DiKa.
Институционални партньори са Българската стартъп асоциация (BESCO), Българска финтех асоциация, Българската асоциация за дялово и рисково инвестиране, Институтът за енергиен мениджмънт, Асоциацията за производство, съхранение и търговия с електроенергия, Alfa communications, Асоциацията на индустриалния капитал в България и Sofia TechPark.
Медийни партньори на Energy of Tomorrow са Bloomberg TV Bulgaria, Dnes.bg, Money.bg и SeeNews.