58% от малките и средните компании у нас нямат стратегия за намаляване на въглеродните емисии, сочи последното проучване на Евробарометър. Това всъщност е типично за европейските компании от този мащаб - 52% от малките и средни предприятия в Европейския съюз (ЕС) нямат планове за въглеродна неутралност и намаляване на въглеродния си отпечатък.
За сравнение големият бизнес в Европа масово планира намаляването на емисиите и климатична неутралност. Повечето го правят под натиска на акционерите, но също и на потребителите.
Данните от проучването обаче показват, че в България зелени цели имат само 12% от представителите на малкия и средния бизнес, а 5% спонтанно са постигнали климатична неутралност. В ЕС 21% от малките компании имат план за намаляване на въглеродните емисии, а това са постигнали от само себе си 4% от анкетираните.
Въпреки липсата на зелена стратегия много от представителите малкия и средния бизнес предприемат мерки за по-ефективно използване на ресурсите. Най-разпространени мерки са пестене на енергия (66% в ЕС и 60% в България) и свеждане на отпадъците до минимум (66% в ЕС и 60% в България). Прави впечатление обаче, че намаляването на отпадъците в България не е свързано с рециклиране на материали чрез повторното им използване - това правят само 27%, спрямо 48% в ЕС. Като цяло рециклират 50% от българските малки компании и 57% от европейските компании.
Половината от малкия и средния бизнес и в ЕС, и в България пести вода.
През последните две години 44% от компаниите у нас и 48% от европейските в този сектор са инвестирали по-малко от 1% от годишния си оборот за проекти за по-ефективно използване на ресурсите. Основната причина за ефективното използване на ресурсите според представителите на българския малък бизнес са сложните административни процедури (41%), както и цената на тези дейности (26%). В ЕС административните пречки спират 35% от малките компании, а цената се определя като такъв фактор от 28% от анкетираните.
Данните на Евробарометър показват, че 58% от малките и средните компании в България и 52% от европейските не предлагат и - нещо повече - не планират да предлагат, зелени услуги. Само 22% от българския бизнес и 32% от европейския предлага такива продукти.
Като цяло малкият и средният бизнес както у нас, така и в ЕС, няма много ангажименти, свързани с въглеродните емисии и дейностите за въглеродна неутралност. Това може да бъде променено с безвъзмездна помощ или субсидии (41% за България, и 37% за ЕС), при по-добро сътрудничество между компании от различни сектори за повторно използване на отпадъците (27% за Бъгария и 25% за ЕС) или след консултации за ефективното използване на ресурсите (24% за България и 25% за ЕС).
преди 4 седмици Това ще промени живота ви! Не пропускайте шанса---- https://e.vg/vazhno отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 4 седмици *За разлика от големите компании малкият бизнес няма голям интерес към зелените продукти* - Въпрос на зрялост - повечето зелени продукти са червени. Дете пита баща си: *Тате, тате, какво е това?* Бащата отговаря: *Сини сливи, синко.* Детето: *Тате, тате, а защо са червени?* Бащата: *Ами, защото са зелени, сине!* отговор Сигнализирай за неуместен коментар