Глобалната индустрия за търговско корабоплаване би могла да намали въглеродните си емисии с 47 млн. тона годишно, ако използва изкуствен интелект (AI) за морска навигация. Това сочи проучване на стартъпа за автономно корабоплаване Orca AI, цитирано от Ройтерс.
Според доклада използването на технологията би могло да намали необходимостта от маневри и отклонение от маршрута при близки срещи с високорискови морски обекти като плавателни съдове и морски бозайници, като предупреждава екипажа в реално време.
Корабоплаването, което е отговорно за придвижването на около 90% от световната търговия, формира близо 3% от световните емисии на въглероден диоксид. Очаква се този дял да нарасне през следващите години, ако не бъдат въведени по-строги мерки за контрол на замърсяването.
Международната морска организация има за цел да намали емисиите с 20% до 2030 г. - цел, която е застрашена от продължаващата криза в Червено море.
"В краткосрочен план това може да доведе до по-малък брой членове на екипажа на мостика, а тези, които са на него, ще имат намалено работно натоварване и възможност за повече внимание за справяне със сложни навигационни задачи, оптимизиране на плаването и намаляване на горивото и емисиите", заяви главният изпълнителен директор на Orca AI Ярден Грос.
"В дългосрочен план това ще отвори вратата към напълно автономно корабоплаване", убеден е той.
По данни на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР) през 2022 г. световните емисии на въглероден диоксид от морския транспорт са достигнали приблизително 858 млн. тона, което е незначително увеличение спрямо предходната година.
Средногодишно се докладват 2976 морски инцидента, показва проучването на Orca AI.
Намаляването на отклоненията от маршрута може да помогне на корабите да спестят 38,2 млн. морски мили годишно от пътуванията си, което ще спести средно по 100 хил. долара разходи за гориво на кораб, според проучването на стартъпа.